Gans anders

18 september 2012

Gans anders

Vanochtend werd op alle fractiekamers, voor alle Statenleden een "cadeautje" bezorgd van de Koninklijke Nederlandse Jagers Vereniging Fryslân. Het bevatte een bordje met twee stukken ganzenborst. In de begeleidende brief werd de gans van harte aanbevolen, als zijnde "smakelijk, gezond en biologisch" en werden de Statenleden eveneens voorzien van de mededeling dat alleen schieten en vangen/doden effect sorteren in de bestrijding van de ganzenoverlast.
De SP fractie is te allen tijde bereid om met verschillende (groepen) mensen te praten en standpunten uit te wisselen. Deze manier is volgens Statenlid Fenna Feenstra niet de juiste manier om, respectvol, met elkaar te discusseren over vraagstukken en eventuele oplossingen.
Zij schreef de voorzitter van de KNJV dan ook de volgende brief:

Geachte heer Zijlsta,

De fractie van de SP was onaangenaam verrast door uw wildgift. Behalve dat een groot deel van de fractie er een vegetarische levensstijl op na houdt, vinden wij het feit dat u een stuk afgeknalde gans op onze fractiekamer laat bezorgen zeer ongepast.
In het begeleidend schrijven stelt u dat “de jacht heerlijk en gezond biologisch eten” oplevert. Deze stelling is wat ons betreft niet zonder meer waar. “Heerlijk” is een kwestie van smaak en “gezond” een kwestie van verschillende inzichten. Dat u stelt dat de jacht biologisch vlees oplevert is zeker niet waar.
Om biologisch te mogen zijn, zijn er strenge regels opgesteld op het gebied van voeding en wij denken dat u niet kunt garanderen dat geschoten wild biologisch heeft gegeten. Sterker nog, wij denken dat in het geval van de door u vermoorde ganzen, deze beesten hebben genoten van zgn. “plofgras”. Eenzijdig raaigras, zo snel mogelijk gegroeid door toevoeging van kunstmest.
Daarnaast onderschijven wij uw voorstellen voor de aanpak van de ganzenproblematiek niet. Volgens uw stelling moeten er op grote schaal ganzen worden gedood, meer nog dan met afschieten kan worden bereikt.
Wij zijn van mening dat er voor de gedode ganzen meteen nieuwe ganzen in de plaats zullen komen, omdat de Friese weilanden nu eenmaal zeer aantrekkelijk zijn voor ganzen, juist door het gebruik van voorgenoemd “plofgras”.
In ieder geval hebben wij geen behoefte aan een dialoog met een vereniging die op deze manier probeert om de Staten te over te halen tot een oplossing van de ganzenproblematiek die UW hobby in stand moet houden.
Wij geven u nog mee dat er op internet voldoende schietspelletjes te vinden zijn en dat u voor uw gevoel met de natuur ook gewoon met uw (jacht)hond kunt gaan wandelen.

Met vriendelijke groet,

Statenfractie SP Fryslân