Ons Fryslân

Onze energie

Energie & Klimaat

De politiek heeft de macht over onze energie verkocht en overgelaten aan de markt. De energierekening wordt almaar hoger, terwijl de energiemaatschappijen lachend rijk worden van ons geld. Die macht pakken we terug.

In plaats van mensen over te leveren aan het winstbejag van de markt, gaan we als provincie weer zelf onze energie regelen en zelf de regels bepalen. Wat is nodig op korte termijn en wat voor de langere termijn? Waar wordt energie opgewekt en waarmee? Dat besluiten we met elkaar. De hoge energierekeningen pakken we als eerste aan.

Daarom willen wij:
•    Dat energie als basisbehoefte voor iedereen betaalbaar en toegankelijk moet zijn;
•    Een Provinciaal Energiebedrijf, waarbij de winsten terugvloeien naar de mienskip;
•    Zonnepanelen op daken en niet in de natuur. De provincie volgt daarom de zogenaamde ‘zonneladder[2] ’ als het gaat om duurzame energie;
•    Geen grote wind- en zonneparken op land en in de Waddenzee;
•    De lokale opwekking van duurzame energie in gemeenschapshanden; dus niet in handen van een grote investeerder;
•    Dat dorpen de mogelijkheid krijgen om dorpsmolens te plaatsen;
•    Dat boerenbedrijven, industrie en buurten waar mogelijk, naast zonnedaken, ook ‘Groninger windmolens[3] ’ (15m) mogen plaatsen;
•    Dat windmolens een gekleurde wiek krijgen, om vogel- en insectensterfte tegen te gaan. Een zichtbare wiek zorgt dat ze er niet meer tegenaan vliegen;
•    De opslag van duurzame energie stimuleren; zoals inzetten op accu’s en energie op piekmomenten omzetten in waterstof;
•    Inzetten op warmte middels aquathermie;
•    Energieverspilling en lichtvervuiling bij bedrijven en overheden tegengaan;
•    De capaciteit van het stroomnetwerk versterken;
•    Geen kerncentrales in Fryslân;
•    Geen opslag van kernafval of CO2 in de Fryske bodem;
•    Geen nieuwe winning van (schalie)gas en zout op Frysk grondgebied en in of boven de Waddenzee;
•    Geen fracking;

[2] Zie afbeelding onderliggende pagina