SP gaat mee met voorstel herinrichting Steunfunctie-instellingen.

9 november 2005

SP gaat mee met voorstel herinrichting Steunfunctie-instellingen.

SP gaat mee met voorstel herinrichting Steunfunctie-instellingen.(vergadering Prov Staten Fyslan)

De SP Statenfractie heeft ingestemd met het herinrichtings/hervormings -voorstel van GS betreffende steunfunctie-instellingen in Fryslân (dit zijn bijvoorbeeld instellingen als de F.S.U., Kunstwurk, Partoer enz.)
Wat ons opviel in de laatste commissievergadering over dit onderwerp was dat de Gedeputeerde Ploeg ons bijna sommeerde om man en paard te noemen wat betreft de vele negatieve waardering die vanuit het veld naar de Staten wordt gebracht, echter niet naar GS (=Gedeputeerde Staten) klaarblijkelijk. Natuurlijk gaan wij niet in op het noemen van personen en bovendien kan de Gedeputeerde zelf ook lezen. Het is allemaal al openbaar en onmiskenbaar.

Later bedacht ik me echter…. dat er een wezenlijk maar ernstig probleem schuilgaat achter deze houding van de instellingen en de Provincie. Klaarblijkelijk wordt de ongenaakbaarheid van GS in deze spreekwoordelijk genomen en wordt debat als zinloos beschouwd.
Er wordt met achterdocht en schroom naar de Provincie gekeken. Of, en dat is misschien ernstiger, er is geen of te weinig vertrouwen om met de provincie in een serieuze, objectieve dialoog te treden. En dan bedoel ik niet in kwantiteit maar in kwaliteit. Ten einde elkaar te vinden op een weg naar hervormingen die ook door het veld niet als onwelkom worden beschouwd, maar dan wel met ruimte voor de praktijk van degenen die er in het veld mee moeten werken.

Dit is althans naar de indruk van de SP. Misschien is het wel zo dat het vertrouwen in de provincie ook wegebt door miscommunicatie en plotselinge maar vooral ook onverwachte verschuivingen in wat een veronderstelde stabiele inkomstenbron leek te zijn. Toezeggingen waar plotseling op terug word gekomen. Want deze plannen voor herinrichting vallen samen met een bezuinigingsslag in vooral de sociale en culturele sector die zijn weerga niet kent in onze provincie. Terwijl aan de andere kant miljoenen verslindende prestigeobjecten zoals de nieuwbouw van het Provinciehuis en een nieuw Fries Museum juichend worden ontvangen en uitgevoerd. Ook in deze algemene vergadering van de Staten van Fryslân.

Nu heeft GS zeker wat verbetert in het zoeken van dialoog en dat is toe te juichen maar helaas komt dit te laat. De tijd die nu nog rest om dit plan erdoor te jassen is te kort voor instellingen om te verhuizen naar een heringericht huis, om het zo maar eens uit te drukken. De gevolgen voor de desbetreffende instellingen zijn moeilijk in kaart te brengen. Vandaar ook dat wij als eerste partij gepleit hebben voor een evaluatie die nog in de huidige statenperiode moet plaatsvinden. Of de herinrichting werkelijk meer efficiëntie gaat opleveren staat nog maar te bezien voor de meeste instellingen, die nu al moeten woekeren met hun mensen en hoe ze die het beste kunnen inzetten. En wie kan er uiteindelijk de dupe worden? Dat is natuurlijk het initiatief dat via de steunfunctie instellingen broodnodige facilitaire hulp krijgt maar…nog belangrijker, de cliënt die aan het einde van de ( meestal bureaucratische ) tunnel het licht tracht te zien, of althans zijn dossier of zaak.

Dankzij het pleidooi van de SP in commissievergaderingen betreffende een evaluatie voor het einde van deze statenperiode, dat vervolgens door alle partijen in de staten is omarmd, is dit alsnog in het voorstel ingebouwd en konden we erin meegaan. Ook zijn de subsidies in stand gebleven en wordt er niet bezuinigd. Concluderend lijkt mij dat hervormingen op zijn plaats zijn en dat instellingen wel degelijk bereid zijn om deze mede mogelijk te maken. Maar waarom niet wat meer tijd gegund om het roer om te gooien? Waarom niet wat meer dialoog met als insteek integrale samenwerking en bundeling van kennis tijdens dit proces? Waarom niet de koppen bij elkaar gestoken van Provincie en instellingen om te komen tot een haalbaar maar vooral praktisch herinrichtingsvoorstel? Luisterend naar de bezwaren en twijfels van de betrokken initiatieven en consensus zoekend. Waarom niet door dialoog en een wat rustiger overweging komen tot een oplossing is duurzamer dan toevlucht nemen tot het onderploegen van onze steunfunctie instellingen onder wat ervaren wordt als een berg nieuwe regels.

We zullen er op letten dat de bovenstaande vragen in de evaluatieperiode afdoende behandeld en ingebouwd zullen worden. Hervormingen okay, maar krijg wel eerst een draagvlak mee.

Ad van de Kolk.
Voorzitter Statenfractie SP Fryslân.