Laat winst windenergie terugvloeien naar de burger (Persbericht)

15 december 2005

Laat winst windenergie terugvloeien naar de burger (Persbericht)

Onze maatschappij slurpt energie en de vraag zal waarschijnlijk alleen nog maar toenemen. Hoe we het ook wenden of keren, we zullen steeds meer afhankelijk worden van alternatieve energie. De eindigheid van minerale energiebronnen gloort al aan de horizon.

Er zijn al diverse soorten van alternatieve energie in onderzoek en sommige lijken reële kansen te bieden op succes. Windenergie draagt zeker bij aan dit succes, al maakt het nog maar een relatief klein deel uit van de totale vraag naar energie. Bezuinigen op energieverbruik vraagt echter ook dat er vele andere dingen gebeuren op dat gebied. Overigens is dit een bezuiniging waar de SP wel achter staat. Het kan bijvoorbeeld gerealiseerd worden door alle sociale huurwoningen energieneutraal te gaan maken. Dus dit soort woningen niet alleen te realiseren in de duurdere segmenten, die maar een beperkt deel van alle huishoudens uit maken zoals nu de plannen zijn. Pas als een aanzienlijk deel van onze huizen energieneutraal kan functioneren heeft zoiets zin.

Wat windenergie betreft is er nog steeds een gebrek aan draagkracht en dat vind de SP Statenfractie zeker begrijpelijk. Het dilemma is duidelijk. Zij denkt echter een manier gevonden te hebben om draagvlak onder de Friese bevolking te vergroten. Er wordt namelijk winst gemaakt door clustering van windmolens en op de laatste algemene vergadering van Provinciale Staten stelde de fractie van de SP voor om de windmolens te clusteren op een specifieke locatie in een gemeente. Gemeenten, maar ook particuliere initiatiefnemers kunnen daar dan windmolens plaatsen. De winst die door die molens wordt gemaakt zou dan, na aftrek van kosten, direct terug moeten vloeien naar de burger van de desbetreffende gemeente. Dit zou bijvoorbeeld kunnen door verlaging van de gemeentelijke belastingen of een ander te verantwoorden doel van gemeenschappelijk belang.

Volgens de SP Statenfractie zal het bovenstaande model het draagvlak voor windenergie zeker doen toenemen. Ze heeft op de laatste Statenvergadering dan ook een motie ingediend om dit te laten onderzoeken.