SP Fryslân staat achter brandweeracties

9 december 2005

SP Fryslân staat achter brandweeracties

De brandweeracties die in ons land, dus ook in Leeuwarden, worden gehouden kunnen rekenen op de steun van de SP, landelijk en ook in Fryslân.
Volgens de statenfractie is het tekenend dat zelfs instanties zoals de brandweer te kennen geven dat het (blus) water hen aan de lippen staat.De brandweer levert een enorme bijdrage aan de veiligheid van Nederland. Het werk is niet alleen fysiek zwaar, maar stelt de brandweerlieden ook bloot aan grote gevaren. Een vervroegde en specifieke uittredingsregeling waarin deze feiten worden erkend is en blijft naar de mening van de SP noodzakelijk.

Eens te meer blijkt dat het huidige regeringsbeleid verworvenheden overboord gooit die in het verleden na uitvoerig overleg en soms een lange strijd tot stand zijn gekomen. Met mensen die dit beleid aan den lijve ervaren wordt tegelijkertijd steeds minder overlegd. Aan hoe nieuwe regels in de praktijk uitpakken, wordt geen of nauwelijks aandacht besteed onder het mom van : We repareren het achteraf wel weer. Het gevolg is acties zoals die van de brandweer en die acties gebeuren niet lichtzinnig, daar gaat heel wat aan vooraf. Er worden diep ingrijpende nieuwe regels en wetten losgelaten op de maatschappij die grote onzekerheid teweegbrengen en in vele gevallen nadelig uitpakken voor een grote verscheidenheid van groepen, waaronder die van onze brandweer. Ook degenen die nadelig getroffen worden door de nieuwe zorgwet, om maar eens een ander voorbeeld te noemen, weten precies waar we het hier over hebben. De SP is er van overtuigd dat het niet zo is dat de brandweer zomaar ineens het onzalige idee krijgt om eens een actie op touw zetten om het publiek te pesten, nee het is het zoveelste signaal naar de regering toe dat zij bezig is met een ongekende sloop van sociale verworvenheden die tot voor kort als zeker werden beschouwd. Nu heeft een van deze signalen zelfs de letterlijke vorm van een blauw zwaailicht gekregen. Dat sommigen het verband niet zien tussen de actie van de brandweer en acties van vele andere groepen die de laatste tijd het licht zien is jammer. Volgens de SP is dit verband er echter wel degelijk en geven al deze acties uitdrukking aan de maatschappelijke onrust die er heerst naar aanleiding van het huidige politieke klimaat in ons land en afkeuring van het daaruit voortvloeiende beleid.

Ad van de Kolk
Fractievoorzitter SP Fryslân.