SP ondertekent initiatiefvoorstel monitorcentrum (Persbericht).

15 december 2005

SP ondertekent initiatiefvoorstel monitorcentrum (Persbericht).

De instellingen Monitorcentrum en Fonds Noodhulp fungeren als instanties die bijdragen aan de hulp die in Fryslân verleend wordt aan dakloze asielzoekers.

De Statenfractie van de SP heeft een initiatiefvoorstel dat werd ingediend door Groen Links mede ondertekend. Dit voorstel behelst dat er een essentiële vergoeding wordt gegeven aan het Monitorcentrum en aan Noodhulp.

Een meerderheid van de Staten steunde het voorstel en dus kunnen deze twee instellingen nu weer enigszins hun werk doen, al blijft verdere financiering uit andere bronnen ook hard nodig. Provinciale Staten betaalt maar een deel van de kosten, de rest komt van particulieren en gemeenten.

De SP is blij een bijdrage te hebben kunnen leveren aan de twee instellingen omdat er op deze manier minder asielzoekers op straat terecht zullen komen deze winter. Ook is de fractie blij met het signaal dat dit gebaar geeft richting regering in Den Haag. Den Haag ontloopt haar verantwoordelijkheid, ontkent problemen en zadelt er de Friese gemeenten, Provinciale Staten en particuliere burgers mee op. Dit feit is de SP Statenfractie een doorn in het oog.