GS heeft gebrek aan inzicht.

12 januari 2006

GS heeft gebrek aan inzicht.

Gedeputeerde Ploeg verwijt de Friese gemeenten dat zij te weinig ambitie aan de dag leggen om de provincie tot 2025 vormen tot een regio die omstreeks die tijd grootse plannen heeft gerealiseerd. Hij stuit op weerstand terwijl de provincie veel geld krijgt te besteden.

Deze stelling is naar de mening van de SP echter een tikje voorbarig. Hoe de gedeputeerde erbij komt om gemeenten aan te zetten tot avonturen alleen omdat er veel geld zal zijn vind ik getuigen van misschien wel een teveel aan ambitie van de kant van de Gedeputeerde Staten, een gebrek aan inzicht in waar gemeenten hun prioriteiten leggen. Misschien wordt voor het gemak ook maar even vergeten dat sommige gemeenten door nieuwe wetgeving uit Den Haag al financiële problemen genoeg hebben. Wil de gedeputeerde dan a.u.b. eerst deze problemen even oplossen? En dat doende: worden dan zowel de provincie als de gemeenten niet een financier voor falend Haags beleid? Misschien zou de gedeputeerde zijn pijlen meer op Den Haag moeten richten en daar de gemeenten moeten verdedigen door de lopende problemen voor het voetlicht te brengen. Trouwens, gemeenten zitten niet stil en er wordt veel omgebogen. Samenwerking wordt verbreedt door gemeenten om meer daadkracht te bewerkstelligen onderling, dat is ook ambitie. Daar komt bij dat nog niet lang geleden het volgens GS zo was dat de provincie vreest dat gemeenten te autonoom en te machtig zullen gaan worden t.o.v. Provinciale Staten. Een mening die ik trouwens niet deel alhoewel ook de SP ernstige kanttekeningen zet bij andere gevolgen van deze verkapte fusies. Met name ernstig nadelige gevolgen voor de minima en het werken vòòr uitkering in plaats van mèt uitkering. Dat beschouwt de SP als misbruik van goedkope arbeidskracht. Als particuliere bedrijven eventueel gebruik zullen mogen gaan maken van deze mensen zullen de daar op meerdere manieren van profiteren. Ze krijgen arbeidskrachten die nog minder kosten dan illegale arbeidskrachten en bovendien zullen deze arbeidskrachten geen rechten hebben. Als ze iets weigeren zijn ze hun uitkering kwijt. Maar dir is misschien een andere discussie. Om terug te komen op het onderwerp: wat wil GS nu precies van de gemeenten? Zoals bekend is de SP een tegenstander van het Falcon avontuur en verzet zich daar fel tegen. Door vragen van de SP fractie zijn er nu al miljoenen aan kosten bespaard wat betreft de Falcon lening. De fysieke opbrengst van Falcon is trouwens afhankelijk van de splitsingswet die er nog door moet in Den Haag. Er is veel tegenstand tegen die wet. Wat mij verder hogelijk verbaasd is het feit dat Jan Ploeg nu de Falcon miljoenen blijkbaar niet kwijt kan. Hij heeft toch als argument in het statendebat over Falcon benadrukt dat dit geld echt hard nodig is om bestaande ambities van Provinciale Staten te financieren? Dat er daarom expliciete haast nodig was van de Staten om toestemming te geven voor Falcon? Over gemeenten is niet gesproken. Wat is er veranderd? Tijdens het debat over Falcon in de Staten werd optimisme over de mogelijke opbrengst van NUON aandelen in de toekomst niet echt ten toon gespreid door de gedeputeerde en zelfs het risico van waardevermindering werd dik aangezet. Blijkbaar is er sprake van een plotseling voortschrijdend inzicht. Verkoop van Nuon aandelen heeft trouwens verstrekkende implicaties. Ten eerste is het zo dat er nu al geld wordt uitgegeven dank zij Falcon dat er eigenlijk nog niet is en nergens is er volgens mij een vangnet of maatregel ingebouwd voor het geval dat de splitsingswet er niet komt. Als de wet onverhoopt niet doorgaat moet dat geld terug worden betaald aan de financier, hoe is dit dan geregeld? Ten tweede is het zo dat, als de aandelen verkocht zouden mogen worden, dit betekent dat vanaf die datum miljoenen euro’s aan Nuon dividend niet meer jaarlijks binnen komen. En dat is dus impliciet het einde van een stabiele inkomstenbron voor de provincie. Weg is weg. Concluderend kan men zeggen dat het de gemeenten niet ontbreekt aan ambitie maar dat ze simpelweg gebruik maken van gezond verstand. Dat men eerst eens de kat uit de boom wil kijken en de lopende zaken goed op poten wil hebben voordat er nu al een greep in een virtuele goudpot wordt gedaan, ook al is de verleiding groot. GS wil, aan de andere kant, een huid verkopen waarvan de beer nog geschoten moet worden. Zijn de gemeenten dus behoudend? Nee. Prudent? Zeker. Zijn GS dus ambitieus? Zeker. Prudent? Nee.

Ad van de Kolk
Fractievoorzitter SP Fryslân.