SP: Geheimhouding dictaat Bonnema moet opgeheven worden.

12 januari 2006

SP: Geheimhouding dictaat Bonnema moet opgeheven worden.

Op een openbare bijeenkomst in de Harmonie was jongsleden dinsdag een druk bezochte voorlichtingsavond over een voorgenomen aanpassing van het Zaailand in Leeuwarden.

SP Fryslân was ook op deze avond vertegenwoordigd en probeerde een discussie op gang te brengen. Dit op verzoek van burgemeester Dales, althans getuige zijn openingswoorden. In de praktijk ging het echter anders. SP Leeuwarden werd in datzelfde openingswoord verkapt geschoffeerd en beticht het verstrekken van verkeerde informatie. Dat is echter pertinent onwaar. De burgemeester zelf vroeg om toch vooral een open en eerlijke discussie te voeren gebaseerd op feiten. Toen tijdens het beoogde debat de directeur en de architect van het Fries Museum in het nauw werden gebracht door vragen van de statenfractie SP werd de gespreksleider zenuwachtig en greep in. Het ging helemaal mis toen de fractie te berde bracht dat een feitelijke, open en eerlijke discussie eigenlijk alleen maar mogelijk is als de geheimhouding van het dictaat Bonnema wordt afgehaald. Deze stelling leverde veel applaus uit de zaal op maar was de organisator van de avond (het college van de gemeente Leeuwarden) blijkbaar niet welgevallig, de fractievoorzitter werd het woord ontnomen. Dit leverde een fel verbaal protest uit de zaal op.

Ad van de Kolk
Fractievoorzitter SP Fryslân.