Persbericht: Statenfracties doen oproep voor beter Openbaar Vervoer

22 februari 2006

Persbericht: Statenfracties doen oproep voor beter Openbaar Vervoer

Zes statenfracties roepen de Friese Burgers op om aan de politieke partijen duidelijk te maken dat ze niet akkoord gaan met de belbus en nog steeds gaan voor innovatie en verbetering van het OV in Fryslân. Invoering van de belbus zal vooral voor de plattelandsdorpen veel nadeel betekenen. Volgens de zes fracties is het vijf voor twaalf voor het openbaar vervoer in Fryslân.
PvdA, Grien Links, SP, GBF, D’66 en ChristenUnie/SGP willen dat de Friezen aan de politieke partijen duidelijk maken dat ze vinden dat dit niet kan. Ze doen dit met de volgende oproep:

Het is vijf voor twaalf voor het Openbaar Vervoer in Fryslân. Als Provinciale Staten nu niet komen met een oplossing, wordt met ingang van 1 januari 2007 een manier van werken ingevoerd waar vooral de Friese plattelands dorpen veel nadeel van zullen ondervinden.

Al twee jaar wordt er in Provinciale Staten van Fryslân gesproken over de toekomst van het Openbaar Vervoer. De directe aanleiding voor deze discussie was een overheidsbezuiniging. Een flink aantal partijen is bereid geld te steken in aantrekkelijk Openbaar Vervoer. Daar hebben we geen meerderheid voor gekregen.

Op 15 maart wordt een definitief besluit genomen over het Openbaar Vervoer in Fryslân.
Eén van de onderdelen uit het nieuwe plan is dat veel dorpen straks aangewezen zijn op het zogenoemde C-net. Dit betekent dat er wel een bus komt, maar alleen als u van te voren belt én extra betaalt.

Gemeenten, dorpsbelangen, belangenorganisaties en individuele burgers hebben ongerust gereageerd. Zij denken dat dit soort vervoer de doodssteek zal zijn voor het Openbaar Vervoer op het platteland. Wij delen deze zorg. Anderen, zoals de Kamer van Koophandel en vervoerders, vinden dat het plan weinig ambitie uitstraalt. Ook die conclusie delen wij.
Wij hebben alles uit de kast gehaald om dit tij te keren. Wij komen er niet zonder de steun van andere politieke partijen.

Beste burger van Fryslân: het is vijf voor twaalf voor het Openbaar Vervoer in Fryslân.
Als u onze zorg deelt, laat dan uw politieke partijen weten dat dit niet is wat u wilt.
Mail naar steaten@fryslan.nl of stuur uw partij post: postbus 20120, 8900 HM Leeuwarden.