Fries Museum is een (te) dure luchtfiets.

18 maart 2006

Fries Museum is een (te) dure luchtfiets.

Persbericht
Een meerderheid van de Friese Staten zijn op een lange vergadering akkoord gegaan met een subsidie voor een nieuw te bouwen Fries Museum. Er zal 5,5 miljoen euro gegeven worden voor de bouw met daarnaast nog eens 2,5 miljoen exploitatiesubsidie per jaar. Een herenakkoord wordt het ook wel genoemd.

Een te dure luchtfiets noemde de SP de plannen voor een Ny Frysk Museum. De fractie vindt de onderbouwing van het voorstel uitgesproken slecht en acht het risico dat er nog meer geld ingepompt gaat worden groot. Op de laatste commissievergadering werden er zelfs al scenario’s voor een faillissement besproken en wat daarin de rol van Provinciale Staten zou moeten zijn. In een rapport over de exploitatie, de quickscan, geeft het gerenommeerde bureau Berenschot aan dat de kans op overschrijding van zowel het bouwbudget als de exploitatie reëel aanwezig is. Ook is er veel onduidelijkheid over de verkoop van de oude gebouwen terwijl de vermoedelijke opbrengst wel mee wordt genomen in de begroting van het nieuw te bouwen museum.
De SP bracht te berde dat er ook en onlosmakelijk een link is met de plannen van de Gemeente Leeuwarden voor het Zaailand en wees op de problemen die vooral kleinere middenstanders zullen treffen. Er is nu al leegstand van winkels en er zijn moeilijkheden om winkelruimte te verhuren of te verkopen in het winkelcentrum Zaailand. De “nieuwe” winkels zullen waarschijnlijk dure winkels worden voor mensen met een meer dan gemiddeld inkomen en dat is niet naar de zin van de SP. Projectontwikkelaars zijn vooral gebaat bij nieuwbouw op het Zaailand dus ook bij de bouw van een Ny Frysk Museum en prijzen de plannen van de provincie de hemel in.
Er worden echter geen garanties gegeven voor de exploitatie van het nieuwe museum, alleen veel te optimistische prognoses. Studies zijn verdeeld en wijzen uit dat bijvoorbeeld de zogenaamde “blockbusters” ( grote projecten) vaak financieel niet opbrengen wat er beloofd wordt. Integendeel, zoals onlangs bleek in Groningen. Daar werd meer dan een half miljoen euro verlies geleden. Ook de huidige directie van het Fries museum heeft zelf toegegeven dat haar financiële onderbouwing zwak is maar toch gaan de plannen gewoon door.
Naar de mening van de SP is de financiële positie van het Ny Frysk Museum tot 2010 in het gunstigste geval een omgekeerde piramide. Deze piramide heeft maar een zuchtje tegenwind nodig om met veel geraas en vooral ook met veel puin volledig onderuit te gaan.
En de wind blaast hard op het Zaailand, zo wordt door deskundigen gezegd.
Ad van de Kolk
SP Fryslân.