SP Fryslân wil opheldering afsluitkosten NUON.

15 maart 2006

SP Fryslân wil opheldering afsluitkosten NUON.

Persbericht
Aan- en afsluitkosten voor elektriciteit, gas en water brengen steeds meer mensen in de problemen. Het aantal afgesloten huishoudens loopt in de duizenden en is stijgende. De opbouw van de kosten is vaak ondoorzichtig en moeilijk te achterhalen en kunnen oplopen tot honderden euro’s.

SP Fryslân vraagt Gedeputeerde Staten als aandeelhouder NUON om opheldering betreffende deze kosten. Ook wil zij dat er bij NUON op aangedrongen wordt dat een coulante betalingsregeling tot de mogelijkheden gaat behoren die toegepast kan worden als de situatie daarom vraagt. Bij Essent is hier al eerder overeenstemming over bereikt. Fractievoorzitter van de Kolk noemt het onbegrijpelijk dat in een rijk land als Nederland er mensen zijn die de eerste levensbehoeften worden ontzegt en roept dan ook op om met creatievere oplossingen te komen dan simpelweg afsluiten. Hoe men het ook wendt of keert, de armoede neemt toe in dit land en dit probleem zal alleen maar toenemen.
Daar tegenover staan de exorbitant hoge salarissen die ook NUON topfunctionarissen elk jaar weer ontvangen ondanks steeds groter wordend maatschappelijk protest. De statenfractie ervaart dit op zijn zachtst gezegd als schrijnend en zou het graag anders zien. Hieromtrent zijn er door haar vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten.