SP verwelkomt rapport Noordelijke Rekenkamer. (Persbericht)

1 juni 2006

SP verwelkomt rapport Noordelijke Rekenkamer. (Persbericht)

De Noordelijke Rekenkamer heeft in een kritisch rapport weergegeven dat het SNN (Samenwerkingsverband Noord-Nederland) gebrek heeft aan zelfreinigend vermogen en mogelijkheden aangereikt om dit te verbeteren. De overspannen reactie van het SNN op de alleszins redelijke rapportage verbaasde alle fracties in de Provinciale Staten van Fryslân.

De SP waarschuwt al jaren lang dat het SNN een groot risico van belangenverstrengeling en diffusie in zich draagt, zelfs een vierde bestuurslaag zou kunnen worden als er niet wordt opgelet. Leden van het algemeen en dagelijks bestuur van het SNN zitten daar, volgens fractievoorzitter Van de Kolk, met verschillende petten op omdat ze ook als statenlid of gedeputeerde in de Staten van een van de drie afzonderlijke noordelijke provincies zitting hebben. Het kan niet uitblijven dat er op een gegeven moment een situatie ontstaat dat men tegen het belang van de eigen provincie denkt in te moeten gaan vanwege beslissingen of beleid van het SNN. Een bestuurlijke spagaat is dan het gevolg. De SNN is volgens de SP een organisatie die niet democratisch gekozen is maar wel een die veel beleid bepaalt in het noorden, bijvoorbeeld d.m.v. medefinanciering van het Ny Frysk Museum, en dat is de fractie een doorn in het oog. Na het aanvankelijk paniekerig reageren van het SNN bestuur op het rapport heeft Gedeputeerde Staten van Fryslân aangegeven toch te willen leren van de conclusies en aanbevelingen van de Noordelijke rekenkamer. De SP is blij met dit voortschrijdende inzicht.

Ad van de Kolk.
Fractievoorzitter SP Fryslân.