Antwoorden op schriftelijke vragen SP-statenfractie aan GS n.a.v. aanvullende ziektekosten pleegkinderen.

19 juli 2006

Hieronder de antwoorden op de op 6-7-2006 door Ad van de Kolk gestelde vragen over aanvullende ziektekosten pleegkinderen:

• 1. Kent u het artikel in de Leeuwarder Courant van 04-07-2006 waarin wordt gesteld dat o.a. beugels, brillen en therapie voor pleegkinderen niet worden vergoed?

Ja.

• 2. Bent u bekend met het feit dat pleegouders deze kosten sinds januari 2006 zelf moeten betalen, omdat het nieuwe zorgstelsel werd ingevoerd terwijl vóór de invoering van het nieuwe zorgstelsel justitie de verzekering voor de pleegkinderen voor haar rekening nam?

Ja.

• 3. Is u bekend, dat op het ogenblik alleen de basisverzekering voor de pleegkinderen betaalt hoeft te worden door Stichting Jeugdhulp Friesland?

Ja.

• 4.Bent u het eens met de stelling dat hierdoor een reëel risico ontstaat dat pleegouders niet langer pleeggezin willen zijn of worden, omdat dit zo langzamerhand te duur wordt?

Ja.

• 5.Bent u het eens met de opvatting dat wat betreft de aanvullende verzekering voor pleegkinderen snel een oplossing moet worden gevonden?

Ja.

• 6.Bent u op de hoogte van het feit dat er in andere provincies al initiatieven ontplooit worden om te komen tot het vormen van een (tijdelijk) noodfonds om deze problematiek te tackelen?

Ja.

• 7.Bent u bereid om, zo lang er geen andere structurele oplossing in Fryslân is, op korte termijn een noodfonds in te stellen van waaruit Stichting Jeugdhulp Friesland de extra kosten van aanvullende verzekeringen voor pleegkinderen kunnen worden gedekt, zodat pleegouders hiervoor niet op hoeven te draaien?

Nee. Stichting Jeugdhulp Friesland heeft ons laten weten dat voor pupillen die onder voogdij staan geldt, dat ze door de voogdijinstelling zijn verzekerd en dus niet voor het noodfonds in aanmerking hoeven komen. Voor wat betreft de kinderen die niet onder voogdij staan, is Stichting Jeugdhulp Friesland in 2006 slechts eenmaal met deze problematiek geconfronteerd. Er is o.i. in Fryslân op dit moment geen sprake van een alarmerende situatie op dit punt. Desondanks heeft deze problematiek onze aandacht en zijn wij met Stichting Jeugdhulp Friesland in gesprek om zonodig een tijdelijke oplossing te zoeken. Wij zullen deze problematiek bij het Rijk aan de orde stellen met de bedoeling tot een structurele oplossing te komen.

• 8.Zo nee, waarom niet?
    Gezien de beantwoording van bovenstaande vraag 7 is deze vraag niet van toepassing.
  • Hoogachtend,

Gedeputeerde Staten van Fryslân,