Schriftelijke vragen SP aan GS mbt situatie asielzoekers in Drachten

19 augustus 2006

Schriftelijke vragen SP aan GS mbt situatie asielzoekers in Drachten

Door Ad van de Kolk (Fractievoorzitter SP) zijn aan GS de volgende vragen gesteld.

• 1. Bent u op de hoogte van het verontrustende artikel in de LC van 19-08 jongstleden betreffende de situatie van asielzoekers in het asielzoekerscentrum van Drachten zoals beschreven in dit artikel?
  • 2. Bent u het met de SP eens dat ook asielzoekers in Fryslân onder verantwoording vallen van PS/GS omdat deze het welzijn van alle burgers van Fryslân tot haar taken dient te rekenen?
  • 3. Bent u het eens met de stelling dat, gezien het bovenstaande, ook vanuit Provinciale Staten gesteld moet worden dat een grondig onderzoek naar de omstandigheden en positie van zowel asielzoekers als COA-personeel in deze kwestie noodzakelijk is en dit als zodanig bepleit moet worden bij zowel het verantwoordelijke ministerie alswel het COA door de GS van Fryslân?
  • 4. Dat zo’n onderzoek voor alle nog in Fryslân functionerende asielzoekercentra plaats moet gaan vinden?
  • 5. Dat dit onderzoek uitgevoerd dient te worden door een niet-belanghebbende partij om de kwaliteit er van te waarborgen en de klaarblijkelijke angst voor repressailles te voorkomen?
  • Klik hier voor de door GS gegeven antwoorden