SP verontrust over situatie asielzoekercentrum Drachten.

19 augustus 2006

SP verontrust over situatie asielzoekercentrum Drachten.

PERSBERICHT
De statenfractie van de SP heeft schriftelijke vragen gesteld n.a.v. een krantenartikel over de vermeende slechte situatie in het asielzoekercentrum in Drachten.

Als de geschetste sfeer in het artikel daadwerkelijk klopt is dit zeer ernstig en blijft de directie van het COA in gebreke volgens de fractievoorzitter Van de Kolk. Hij stelt dat de directie verantwoordelijk is voor het welzijn van de aan haar toevertrouwde doelgroep maar ook voor de werkomstandigheden onder het personeel. Als beide spaak lopen zou de directie ernstig bij zichzelf te rade moeten gaan en direct stappen gaan ondernemen om de situatie te verbeteren, volgens de fractievoorzitter.
In haar vragen aan GS vraagt de SP dan ook om een gedegen en vooral onafhankelijk onderzoek waarbij zowel personeel alsmede de asielzoekers in kwestie vrijelijk moeten kunnen spreken zonder enigerlei dwang van derden.
GS wordt gevraagd voor zo’n onderzoek te pleiten zowel het ministerie als het COA en het vervolg grondig te monitoren.