SP: WIJN FRUSTEERT DUURZAAM ENERGIEBELEID.

22 augustus 2006

SP: WIJN FRUSTEERT DUURZAAM ENERGIEBELEID.

Persbericht.
De onmiddellijke stopzetting van de zogeheten MEP-regeling door Minister Wijn, heeft enorme negatieve consequenties voor werkgelegenheid in deze sector en voor het verder versterken van de productie van duurzame energie, ook in Fryslân.

“Wegens succes gesloten,” stelt Wijn. Een nieuw kabinet moet volgens hem maar beslissen hoe het met duurzame energie verder moet. Nederland heeft zichzelf tot taak gesteld in 2010 9% duurzame elektriciteit te realiseren. Die doelstelling wordt waarschijnlijk gehaald, maar met 9% blijven we wel de hekkensluiter van Europa. In 2050 moet Nederland de CO2 uitstoot met 80% hebben teruggedrongen, maar met dit grillige beleid ontbreekt een gezond investeringsklimaat. Het kabinet remt innovaties en neemt wederom alle zekerheden weg.
De Statenfractie van de SP reageert met verbijstering op de recente beslissing van Minister Wijn en heeft onmiddellijk vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten. Zij verlangt dat GS namens de provincie Fryslân ernstige twijfels uit over deze maatregel bij de minister.
Volgens de fractie ontbreekt het de minister aan toekomstvisie en onvoldoende begrip van de klap die de sector door deze plotselinge beslissing te verwerken krijgt.
Ook stelt fractievoorzitter Van de Kolk dat deze laatste maatregel de klok weer jaren terug zet. Men kan alleen maar wachten op faillissementen die ook in Fryslân binnen deze sector zullen gaan vallen als Wijn zijn beslissing doorzet. Van de Kolk verwacht dan ook dat GS Fryslân met kracht zullen protesteren tegen het nu gevolgde beleid.