Schriftelijke vragen SP aan GS mbt verkoop NUON aandelen

13 september 2006

Schriftelijke vragen SP aan GS mbt verkoop NUON aandelen

Door Ad van de Kolk (Fractievoorzitter SP) zijn aan GS de volgende vragen gesteld.

• 1. Is het u bekend dat Seqouia zelf in eerdere adviezen aan u heeft aangegeven dat de Friese aandelen Nuon geen 1 miljard euro maar 1,3 miljard waard zijn?
  • 2. Is het u bekend dat Economische Zaken de analyse van Sequoia destijds heeft gepasseerd en in plaats daarvan het advies van Kempen & Co meenam en dat deze uitkwam op een geschatte waarde van 1,7 miljard euro?
  • 3. Kunt u aangeven hoe, volgens u, het bovenstaande inzicht wat betreft het verschil in waarde van aandelen NUON tot stand is gekomen?
  • 4. Kunt u aangeven welke van de twee adviezen betreffende waarde van de aandelen u volgt en waarom u dit doet?
  • 5. Bent u het eens met de stelling dat, gezien het bovenstaande, 1 miljard euro veel te weinig is voor een serieuze overweging tot verkoop?
  • 6. Als het eventueel komt tot een verkoop , op welke wijze wilt u dan de zeer hoge kosten die Falcon met zich mee heeft gebracht verantwoorden t.o.v. de burger?
  • 7. Wat zijn uw plannen met Falcon bij een eventuele verkoop?
  • 8. Wat gaat een eventuele ontmanteling van Falcon kosten?
  • 9. Bent u het eens met de stelling van de SP dat, door verkoop van de aandelen, ook de medezeggenschap van Fryslân binnen Nuon, ophoudt te bestaan?
  • 10. Bent u met de SP van mening dat winst ( behalve welke nodig is voor investeringen en het gezond houden van het bedrijf) van het voormalige nutsbedrijf NUON zouden moeten leiden tot tariefsverlaging voor de afnemers van NUON zijnde de burger en bedrijven?
  • 11. Zo nee, waarom niet?
  • 12. Dat verkoop inhoudt dat elke kans om NUON en/of de andere aandeelhouders te bewegen winsten direct aan de Friese burger en bedrijven te laten toevloeien nihil is geworden als u de aandelen verkoopt?
  • 13. Dat Fryslân bij verkoop van de aandelen aan de zijlijn komt te staan in vergelijking met de andere provincies die wel moeite doen om de aandelen te behouden dan wel te verwerven ( zoals Noord Holland) ?
  • 14. Zo nee waarom niet?
  • 15. Zo ja, waarom u dit accepteert?
  • 16. Ziet u in, met de SP, dat bij een eventuele verkoop de kans groot is dat het Rijk zijn financiële positie t.o.v. van Fryslân opnieuw zal bezien en zal gaan bezuinigen daar Fryslân dan geacht zal worden zelf rijk genoeg te zijn en dus minder geld uit Den Haag nodig heeft?
  • 17. Dat het bovenstaande kan betekenen dat het verkoopbedrag dan op een zodanige manier uitgesmeerd moet gaan worden dat Fryslân dan net zo ver van huis is als voor de verkoop, maar nu gefinancierd met geld uit onze eigen middelen en niet meer van het Rijk?
  • 18. Dat we dan bovendien rendement uit de aandelen zoals dividenden, medezeggenschap maar ook mogelijkheden om bijv. Falconconstructies e.d. op te richten, verliezen?
  • 19. Als u het niet eens bent de stellingen zoals verwoordt in de vragen 16,17 & 18, wat zijn dan uw beweegredenen en garanties hiervoor?
  • 20. Tenslotte; bent u het eens met de stelling dat deze transactie op de korte termijn wat op lijkt te brengen maar dat op de lange termijn Fryslân aan het kortste eind zal trekken daar zijn positie binnen de andere provincies niet alleen als aandeelhouder maar ook politiek gezien wordt verzwakt bij verkoop?
  • 21. Zo nee waarom niet?
  • U bent hier