SP stelt veel vraagtekens bij verkoop Nuon aandelen.

12 september 2006

SP stelt veel vraagtekens bij verkoop Nuon aandelen.

(Persbericht)
Gedeputeerde Staten van Fryslân wil haar aandelen Nuon eventueel verkopen aan Noord-Holland.
Een bedrag van 1 miljard euro werd al genoemd.

De SP heeft veel vraagtekens bij dit avontuur. Allereerst wil de fractie weten waarom de adviseur van Gedeputeerde Staten zelf al eerder al een bedrag van 1,3 miljard heeft genoemd. Destijds is het bureau gepasseerd door Economische Zaken die de voorkeur gaf aan een ander adviesbureau. Dit bureau kwam nog hoger uit namelijk op 1,7 miljard euro.
De SP wil graag van de Gedeputeerde weten hoe dat verschil tot stand is gekomen. Wat de partij eigenlijk als belangrijker ervaart is dat Fryslân, als het zijn aandelen kwijtraakt, ook de medezeggenschap in Nuon kwijt raakt. Dit terwijl Nuon een van de belangrijkste gas- en elektriciteitsleveranciers is en dat is volgens de partij niet het enige. Bij verkoop staat Fryslân ook langs de zijlijn ten opzichte van de andere provincies die wel aandelen Nuon in bezit hebben, sterker nog: Deze willen nog meer aandelen klaarblijkelijk als men naar Noord Holland kijkt en dat zal niet voor niets zijn.
Wat de SP ook dwars zit is dat de Falcon constructie met veel tamtam maar vooral zeer hoge kosten ligt te verstoffen op de plank en bij een verkoop niet meer nodig is zoals de fractie meteen al zei. En wie is er dan verantwoordelijk voor de gemaakte kosten die ondertussen wel door de burger zijn betaald? En wat gaat het opheffen van deze Falcon constructie kosten?
De SP is er voorstander van dat winst van voormalige nutsbedrijven zoals Nuon direct moeten terugvloeien naar de burger in de vorm van tariefverlagingen. Als de aandelen verkocht gaan worden staat Fryslân buiten spel en kan het bovenstaande niet meer direct inbrengen bij Nuon via de aandeelhouders want Fryslân is dan geen aandeelhouder meer. Het heeft dan geen poot meer om op te staan.
Ook vind de SP dat er nog een ander groot risico aanwezig is bij verkoop. Namelijk dat het Rijk kan gaan zeggen dat Fryslân rijk genoeg is geworden en zelf zijn broek wel kan gaan ophouden. Dit is niet denkbeeldig volgens van de Kolk. “Dan kan al dat blinkende, lokkende geld uitgesmeerd worden over jaren en zijn we in Fryslân net zo ver van huis als voor de verkoop, alleen betalen we het dan zelf. En naar de vaste inkomstenbron van het dividend van de aandelen kunnen we dan fluiten want dat hebben we ook niet meer.” De SP is van mening dat verkoop getuigt van korte termijn denken. Nu schijnbaar veel opbrengst maar op de lange termijn verlies. De SP fractie is dan ook tegen verkoop.
In het kader daarvan heeft de SP fractie schriftelijke vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten.