SP: Topsalaris interim-directeur Wetterskip schandalig.

30 september 2006

SP: Topsalaris interim-directeur Wetterskip schandalig.

(Persbericht) Wetterskip Fryslân is van plan een, in de ogen van de SP, exorbitant salaris te betalen aan een tijdelijke directeur die wordt aangesteld om een reorganisatie door te voeren.

Fractievoorzitter Ad van de Kolk noemt het onbegrijpelijk dat een semi-overheidsorgaan als het Wetterskip besloten heeft om bijna een half miljoen uit te keren aan een interim-directeur die na anderhalf jaar weer vertrekt. Vooral omdat de functie die er op gebaseerd is om te kunnen gaan besparen zelf tonnen moet gaan kosten. Het is totaal niet goed te praten naar de mensen die ontslagen zullen gaan worden, het is schandalig volgens Van de Kolk.

Verder is de Statenfractie van mening dat het signaal dat hiermee afgegeven wordt door het Wetterskip haaks staat op ethische normen die als wenselijk worden geacht in de publieke en semi-publieke sector. Zij vraagt zich af of het Wetterskip zich dat wel heeft gerealiseerd of dat zij geen boodschap heeft aan deze normen en daarmee een voorbeeldfunctie afwijst. Met de PvdA is de SP van mening dat er door het provinciebestuur druk moet worden uitgeoefend teneinde het Wetterskip op andere gedachten te brengen.

Ad van de Kolk
Fractievoorzitter SP Fryslân.