SP wil duurzame buffers rond natuurgebieden.

7 september 2006

SP wil duurzame buffers rond natuurgebieden.

In Fryslân bevinden zich aangewezen natuurgebieden, Ecologische Hoofd Structuren (EHS ), die verbonden moeten gaan worden door zogenaamde Ecologische Verbindings Zones ( EVZ ). Daarover boog zich vandaag de commissie van de Provinciale Staten. Ook werd de ammoniak uitstoot besproken.
GS lanceerde een plan van aanpak in de vorm van een notitie.

De SP geeft aan zich zeker te kunnen vinden in de notitie omdat er direct problematiek voor zowel de agrarische sector als de natuur op een heldere manier moet worden aangepakt en opgelost. Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
Wat de fractie mist is een toekomstvisie op het totale beleid met betrekking op andere gebruikers van de genoemde gebieden in de komende jaren.
Toerisme, maar ook andere vormen van (boeren) bedrijven en recreatie vinden massaal hun weg naar juist de natuur van Fryslân en die positie zou men moeten verstevigen en uitbreiden.
De SP fractie wil dat er om en aan de randen van EHS en EVZ buffers worden gecreëerd van duurzame landbouw en veeteelt bedrijven, met het accent op kleinschalig. De kwetsbare natuur wordt dan omsloten en afgeschermd door agrarische bedrijven die meer zijn ingebed in het landschap.
Ze dienen dan tevens als geleidelijke overgang tussen de natuur en menselijke activiteiten, geven minder ammoniakbelasting, zorgen voor meer werk en betrokkenheid bij natuur.
Boeren die deze uitdaging aan willen gaan moeten daarvoor faciliteiten kunnen krijgen.
Het bovenstaande heeft veel voordelen wat betreft toerisme, dat liever koeien in de wei ziet staan in plaats van op stal maar ook qua werkgekegenheid. Heel veel toeristen komen naar Fryslân om juist daarvan te genieten en economisch perspectief reist met hen mee. Als de wil er maar is kunnen natuur en economie goed samengaan als er duidelijke en solide afspraken worden gemaakt.
Ook de directe confrontatie tussen niet-duurzame boeren en natuur wordt door deze buffers een stuk minder zonder dat er productiviteit verloren hoeft te gaan. Deze wordt eenvoudigweg verplaatst naar een minder kwetsbaar gebied. Dit hoeft niet meteen maar kan via natuurlijk verloop plaats vinden of aantrekkelijk gemaakt worden zodat innovatieve boeren deze 'handschoen' oppakken. Bij vragen van de SP of er wel onderzoek was gedaan in deze richting werd ontkennend geantwoord door de gedeputeerde: ”nee dat was niet gebeurd”.

Ad van de Kolk.
Fractievoorzitter SP Fryslân.