SP wilde in maart 2006 al onderzoek naar Friese zeedijken.

19 september 2006

SP wilde in maart 2006 al onderzoek naar Friese zeedijken.

De Statenfractie van de SP heeft al in maart dit jaar een onderzoek geëist naar de toestand van de Friese zeedijken. Gealarmeerd door de bodemverzakkingen ten gevolge van de zout- en gaswinning en de toen al bekend zijnde dijkbeschadigingen, vond de fractie het niet meer dan logisch om preventief onderzoek te plegen naar de toestand van alle zeedijken van Fryslân.

Omdat respect voor natuurkrachten en de zee niet mogen worden verwaarloosd ook al is er een tijd niets gebeurd, dat weten we al eeuwen lang, volgens fractievoorzitter van de Kolk. Het gesteggel tussen Rijk, Provincie en Wetterskip over geld voor dijkreparatie ergert de fractie en daarom vroeg zij aan GS om een gezamenlijk en breed onderzoek van Wetterskip en Rijk waarin men met een eensluidende conclusie moest komen.

Op deze manier wordt afschuiven van verantwoordelijkheden voorkomen en objectiviteit bevordert. Men moet op deze manier dan wel samenwerken en de uitslag met de daarbij behorende consequenties respecteren. Op de Statenvergadering van 15 maart dit jaar diende de SP daartoe al een motie in, bijna op de kop af een halfjaar geleden.
Deze motie werd toen alleen mede ondersteund door Grien Links en haalde het niet.

De totale ontmanteling van het Wetterskip wordt niet onderschreven door de SP omdat de fractie van mening is dat de objectiviteit en kunde van het Wetterskip beter kan worden gewaarborgd bij een zekere mate van zelfstandigheid.
Adequaat waterbeheer mag geen speelbal wordt van politieke doeleinden maar het moet gebaseerd zijn op objectieve informatie door experts, zonder druk van buitenaf.

Afslanking van de bestuurstop kan volgens de SP echter wel degelijk. Volgens de fractie kan dit omdat iedereen er met een paar duizend stemmen in gekozen kan worden of men nu verstand heeft van zaken of niet en dat klopt niet. Waterhuishouding-experts zijn dus beter op hun plek in hoge functies bij het Wetterskip. Het Wetterskip kan dan beter doen waar ze voor in het leven is geroepen, namelijk zorgen voor droge voeten en een goede waterhuishouding in Fryslân.