SP:Fries Museum heeft in juli al deadline overschreden.

30 september 2006

SP:Fries Museum heeft in juli al deadline overschreden.

(Persbericht) Het Fries Museum ligt (wederom) onder vuur omdat zij niet voldoet aan gemaakte afspraken en faalt in een solide onderbouwing die een nieuwbouw rechtvaardigen.

De SP is van mening dat dit weer het zoveelste incident is dat aantoont hoe knullig en slordig hier wordt omgesprongen met gemeenschapsgeld. De fractie stelt dat er al in juli dit jaar een solide onderbouwing van het nieuw te bouwen museum aan de Staten overhandigd had moeten worden. Dat is niet gebeurd ook al hebben CDA en VVD toen ook al bij hoog en laag hebben bezworen dat het anders “niet door zou gaan”. De onderbouwing bleef uit en wederom werd het museum de hand boven het hoofd gehouden.
Volgens fractievoorzitter Van de Kolk is er ergens in juli wel een brief ontvangen van het Fries Museum dat “het allemaal wel goed zou komen”. Dit is volgens de fractie natuurlijk volslagen onvoldoende en wel even iets anders dan een solide verantwoording voor een miljoenen verslindend project zoals de voorgenomen nieuwbouw. Ook de eis dat directie en raad van toezicht van het Fries Museum aansprakelijk zijn voor kostenoverschrijdingen wordt niet ingewilligd blijkt uit berichtgeveing hierover. In een scenario voor een eventueel faillissement dat voor het reces passeerde in de Staten werd deze voorwaarde wel keihard neergelegd door de Staten.
Het niet inwilligen van deze eis moet dus resulteren in het niet doorgaan van de nieuwbouw volgens de SP. De fractie vindt het de zoveelste uiting van signalen dat het licht al lang op rood staat. Ze daagt het CDA en VVD uit om nu eindelijk eens de daad bij het woord te voegen en de stop er uit te trekken zoals zij dat al in juli hadden toegezegd te doen. Gele kaarten zijn er genoeg geweest. De rode kaart had al lang uitgedeeld moeten worden.

Ad van de Kolk
Fractievoorzitter SP Fryslân.