Werk maken van armoedebestrijding in Fryslân.

18 september 2006

Werk maken van armoedebestrijding in Fryslân.

(Persbericht) - Het CDA is in de Staten met een voorstel gekomen om de armoede te gaan aanpakken. Zij wil een fonds in het leven roepen waar mensen uit kunnen putten die in zwaar weer terecht zijn gekomen. De SP was aangenaam verrast en heeft dit voorstel ogenblikkelijk omarmd toen het door het CDA in een commissievergadering werd gelanceerd. Zij ziet dit initiatief als een breekijzer om het taboe op te heffen dat rond het werkelijk erkennen en willen oplossen van armoede lijkt te hangen. Armoede is een serieus en reëel probleem dat snel groter wordt in Nederland.

Alleen al in Fryslân bevinden vinden we ruwweg 40.000 kinderen tot achttien jaar in gezinnen die zich beneden of nabij het bestaansminimum bewegen. In ieder geval zet het CDA Fryslân een moedige stap en die juichen we als SP van harte toe. Het stapje is natuurlijk wel veel te klein en de SP is het met de PvdA eens dat ook gemeenten aan zullen moeten pakken. Iedereen zal de schouders eronder moeten zetten.
Het Centraal Plan Bureau is heel knap en heeft daar iets voor bedacht. En wel het volgende: Verander een bureaucratische norm en de armoede is opgelost.
Simpel toch?! Maar is dat wel zo?

Het steeds weer verwijzen naar landelijke politiek vindt de SP in dit geval een wat te gemakkelijke kapstok om het armoedebeleid aan op te hangen van zowel het CDA als de PvdA. We missen de hand in eigen boezem een beetje. Beiden weten wel degelijk dat er armoede is in Fryslân maar men tracht het eigenlijk al te lang te ontkennen, onder het kleed te schuiven. Er worden excuses gezocht om dat te doen en men laat er dus bijvoorbeeld maar een andere norm op los. Probleem opgelost.

Maar helaas werkt deze methode buiten het bureaucratisch sprookjesland niet. Daar rijden de politieke prinsen en prinsessen snel aan de armoedzaaiers voorbij, de blik afwendend. Wat men niet ziet is er niet. Wat men ontkent bestaat niet. Maar afijn, de knuppel is nu in het hoenderhok en het CDA en de PvdA gaan elkaars vliegen proberen te vangen. Ze verwijzen daarbij constant naar hun landelijke partij vrienden.
Er konden wel eens verkiezingen aankomen...... Maar wat hebben deze beide partijen de laatste tijd eigenlijk in Fryslân zelf te berde gebracht? Hoeveel miljoenen euro’s zijn er niet met eensgezinde toestemming van de coalitie CDA/PvdA/VVD uitgegeven aan dingen waar eigenlijk niemand op zit te wachten behalve dezelfde prinsen en prinsessen van zo even?

Als al die miljoenen die zullen worden uitgegeven aan een nieuw te bouwen museum, nieuw te bouwen peperduur provinciehuis en omstreden nieuwe snelwegen nu eens zouden worden ingezet voor het broodnodige bestrijden van de armoede in Fryslân? Dan hoeven we niet meer te wijzen naar de landelijke partijvrienden. Dan klinkt er geen holle verkiezingsrethoriek maar dan doen de Staten van Fryslân een geloofwaardige en niet te ontkennen poging om armoede in Fryslân daadwerkelijk aan te pakken.

Ad van de Kolk
Fractievoorzitter SP Fryslân.