Interview met de SP-lijsttrekker Ad van de Kolk

10 februari 2007

Interview met de SP-lijsttrekker Ad van de Kolk

Ad van de KolkAd van de Kolk trekt de SP-kandidatenlijst voor de verkiezingen van de Provinciale Staten. Hij gaat gedreven zijn tweede periode als Statenlid in: “de SP gaat groot worden in Fryslân”.

Waarom ‘nu zeker’ op de SP stemmen?
“Alleen een grote SP dwingt het CDA om een socialere koers te varen, waarmee de VVD de rug wordt toegekeerd. En het houdt de PvdA links. Drie prijzen voor één stem.”

Hoe onderscheidt de SP zich van andere partijen?
“Door de duidelijke politieke lijn van de menselijke maat. Geen prestige-objecten, maar knokken voor een Fryslân
met kansen voor iedereen. Bovendien zijn we óók buiten verkiezingstijd en óók buiten het Provinsjehûs actief, samen met de mensen.”

Wat betekent dat, ‘menselijke maat’: wat had de SP dan anders gedaan?“Bijvoorbeeld de Centrale As, omdat alternatieven vanuit de bevolking niet voldoende zijn onderzocht. En de nieuwbouw van het Fries Museum, omdat dat financieel slecht onderbouwd is en Provinsjehûs, omdat dat overbodig is. De vele miljoenen die hiermee kunnen worden bespaard, moeten besteed worden aan armoedebestrijding, beter openbaar vervoer en duurzaamheid.”

Wat betsjut de SP foar de fryske taal en kultuer?“De SP hat each foar de lokale en provinsjale identiteit. De Fryske taal en kultuer hearre by de ynwenners fan dizze provinsje, binne dêr folslein mei ferbûn en fertsjinje befoardere te wurden. Provinsjale Steaten moatte baas wêze oer it Frysk yn it ûnderwiis, net De Haach. Fierders moat ek it lânskip in duorsum plak krije.”