SP: Falcon is peperduur en overbodig.

12 februari 2007

SP: Falcon is peperduur en overbodig.

PERSBERICHT .
In 2006 hebben een meerderheid van Provinciale Staten een holdingmaatschappij in het leven geroepen waarvan de staten geld kunnen lenen op basis van de geschatte waarde van de Friese Nuon aandelen. De SP heeft zich altijd fel verzet tegen deze wat zij noemt “peperdure schimmige constructie” en twijfelt zeer aan het nut ervan. De dringende noodzaak die ten tijde van de oprichting door gedeputeerde Ploeg werd beklemtoond als een hoofdreden om Falcon op te richten blijkt een wassen neus. Er is tot nu toe nog niet gebruikt gemaakt van de lening terwijl er al wel dik voor wordt betaald.

Onlangs heeft de SP statenfractie hier vragen over gesteld waarin gevraagd werd om helderheid over de kosten van Falcon tot nu toe. Uit het antwoord van Gedeputeerde Staten blijkt dat de oprichting van Falcon ruim 309.000 euro heeft gekost. De jaarlijkse vaste kosten bedragen 15.000 euro en Gedeputeerde Staten kan of wil niets over de variabele kosten zeggen. Op vragen van de SP waarom de lening niet wordt gebruikt kwam het antwoord dat het dividend dat de aandelen opbrengen voldoen en een lening niet nodig is. Het dividend blijkt elk jaar hoger te worden. Van de Kolk: “Dit is natuurlijk van de gekken. Ruim 3 ton neertellen voor een lege huls en dan nog een onbekend bedrag aan kosten kwijtraken in de toekomst waar men niets over kan zeggen. Wat is er mis met een minder dure en minder risicovolle lening van een bank als dat nodig zou zijn. Het blijkt maar weer dat een overheid niet als bedrijf of belegger moet willen optreden. Dit is verspilling van gemeenschapsgeld en moet stoppen.”
Volgens de fractievoorzitter is met het antwoord ook bewezen dat het uitermate onverstandig is de aandelen Nuon te willen verkopen. De SP staat op het standpunt dat je een kip die gouden eieren legt niet moet willen slachten. Overigens ziet de partij liever dat winst van voormalige nutsbedrijven in mindering wordt gebracht op de prijs die burgers moeten betalen voor elektriciteit, water en gas.