SP: REC Harlingen niet gewenst.

19 februari 2007

SP: REC Harlingen niet gewenst.

PERSBERICHT . Afvalverwerkingsbedrijf Omrin heeft plannen om in Fryslân een Reststoffen EnergieCentrale te realiseren. De eerste stappen zijn al ondernomen door een milieu effect rapportage te laten samenstellen. Nadat eerdere pogingen op andere plekken in Fryslân zijn gestrand, wil Omrin het nu in Harlingen gaan proberen. De SP-statenfractie vindt de locatie en werkwijze niet geschikt en heeft hier schriftelijke vragen over gesteld.

Volgens de SP zijn er verschillende grote bezwaren tegen de plek van de centrale omdat deze zich te dicht bij de Waddenzee bevindt. Volgens het landelijke beleidsplan voor de Waddenzee (PKB) mag er volgens de fractie al helemaal niet zulke horizonvervuilende industrie bij de Friese kust worden gebouwd. Verder is het nog maar de vraag of de te realiseren centrale rendabel zal worden. Vooral ook omdat dit zal afhangen van het leveren van energie aan de zoutfabriek Frisia, een fabriek die op zichzelf eigenlijk al als zeer discutabel ervaren wordt. Een stijging van de tarieven van Omrin vanwege de bouw van de centrale is niet ondenkbaar volgens de SP. In de startnotitie van de MER is er sprake van dat er met Nederlandse subsidies buitenlands, met name Duits, afval verbrand zal gaan worden. Maar de winsten die hieruit voortvloeien zullen naar het bedrijf Omrin gaan. Fractievoorzitter van de Kolk: “Als dit klopt zullen we ons daar uiteraard tegen verzetten. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de Friese burger moet gaan betalen voor het verbranden van buitenlands afval waar Omrin ook nog eens aan verdient terwijl dezelfde burger ook nog eens extra wordt belast om mee te betalen aan deze oven. Ik heb trouwens begrepen dat de term REC niet langer gewenst is. Ik noem het dus maar een AfvalStoffenOven en dat wordt dan vanzelf afgekort tot ASO. Een veel betere benaming inderdaad.”

Ad van de Kolk
Fractievoorzitter SP Fryslan