SP steunt oproep versterking zeedijken.

16 februari 2007

SP steunt oproep versterking zeedijken.

PERSBERICHT . Provinciale Staten van Fryslân hebben statenbreed een dringend verzoek doen uitgaan naar Den Haag waarin wordt gepleit voor een onderzoek van de zeedijken en deze indien nodig te versterken.

De SP heeft al in juni 2005 om een dergelijk verzoek gevraagd maar dat werd toen slechts gesteund door Groen Links en D’66. Toch is de fractie blij met de dringende boodschap die Fryslân aan de regering stuurt. Het spreekt voor zich dat men hier tijdig maatregelen dient te nemen en niet moet gaan touwtrekken over geld. Zeker gezien de uitslag van een recent onderzoek van de Verenigde Naties naar de gevolgen van klimaatsverandering. Een onderzoek dat alarmerend genoemd mag worden. In het verzoek van de staten wordt ook gevraagd om de doelstelling van reparatie en onderhoud van de dijken bij te stellen. Op dit moment is het zo dat de regering voorrang geeft aan economisch waardevolle gebieden als het er om gaat waar reparaties het eerst plaats zullen vinden. In het Friese verzoek klinkt de, in de ogen van de SP, meer realistische oproep door om in eerste instantie prioriteit te geven aan de slechte stukken zeedijk zonder er op de economische facetten te letten. De statenfractie is van mening dat de veiligheid van individuele burgers op de eerste plaats dient te komen; dan pas mogen economische overwegingen een rol spelen.