SP wil aparte gedeputeerde voor jeugdzorg, onderwijs en armoedebestrijding.

24 februari 2007

SP wil aparte gedeputeerde voor jeugdzorg, onderwijs en armoedebestrijding.

PERSBERICHT. De problemen die er momenteel bestaan in jeugdzorg en het onderwijs plus het groeiende aantal mensen dat onder armoedegrens dreigt te raken is alarmerend.
De SP wil daarom dat er in de nieuwe statenperiode een speciale gedeputeerde komt die zich enkel en alleen gaat richten op het oplossen van de problemen in die gebieden.

De Statenfractie ervaart de situatie als alarmerend maar ziet wel mogelijkheden om tot oplossingen te komen. Zij is van mening dat dit kan door te kiezen voor een integrale aanpak die oorzaken en gevolg die leiden tot misstanden niet alleen beter in kaart kan brengen, maar ook oplossingen kan bieden. Dit kan veel beter als er een gedeputeerde is die zich enkel en alleen bezig kan houden met de drie bovengenoemde zaken.Wachtlijsten in de jeugdzorg lijken voorbij te zijn maar het is maar de vraag of dat werkelijk zo is of dat ze alleen maar zijn verplaatst. Nader onderzoek zal dat moet aantonen. Ook het onderwijs heeft het moeilijk en ligt onder vuur. De SP is ervan overtuigd dat het niet veel zoden aan de dijk zet om nu naar elkaar te gaan wijzen en elkaar de zwarte piet toe te spelen. Zij denkt dat het nu zeker nodig is om via dialoog tussen scholen, ouders en overheid uit te problemen te komen. Juist door goede ontwikkelingen te stimuleren en het oor te luisteren te leggen naar praktische oplossingen van onder op kan men veel oplossen volgens de fractie. Ook het speciaal onderwijs lijkt te worden uitgekleed door halfslachtige, bureaucratische maatregelen die alleen een schijnbare oplossing bieden maar eigenlijk ordinaire bezuinigingen blijken. In sommige gemeenten worden doodeenvoudig de testen voor kinderen niet meer gefinancierd. Gevolg: op papier lijkt het probleem opgelost maar in werkelijkheid duikt het probleem onder. Dat lijkt nu misschien wel slim. Later zal de maatschappij, volgens de SP, echter een veelvoud kwijt zijn aan kosten en kwaliteit van leven van de betrokkenen omdat de kans veel groter is dat er dan pas veel kinderen zullen ontsporen en buiten de boot gaan vallen. Ook is een dergelijke maatregel in feite discriminerend voor ouders met een krappe beurs, zij kunnen en test voor hun kind eenvoudigweg niet betalen. Ook armoede neemt nog steeds hand over hand toe, het wordt een steeds groter probleem. Oplossingen eisen een integrale aanpak die zich over diverse gebieden uitstrekt. Het is behoorlijk ingewikkeld om de diversiteit van oorzaken te scheiden en vervolgens adequaat en structureel aan te pakken. Dit vereist volgens de SP dat er een speciale gedeputeerde moet komen die zich enkel en alleen moet gaan bezighouden met het oplossen van problematiek in de jeugdzorg, het onderwijs en gaat zorgen voor een integrale aanpak van het armoedevraagstuk.