SP 2e Kamerfractie stelt vragen over A.S.O. Harlingen

11 maart 2007

SP 2e Kamerfractie stelt vragen over A.S.O. Harlingen

PERSBERICHT. Afvalverwerkingsbedrijf Omrin heeft plannen om in Harlingen een AfvalStoffenOven te realiseren. Dit heeft niet alleen geleidt tot schriftelijke vragen van de SP in de Staten maar ook in de 2e Kamer Met name de SP toont zich bezorgd over de gevolgen van een eventuele bouw van deze oven in Harlingen.

De 2e Kamerfractie wil weten of de bouw van deze centrale wel kan in het kader van de Planologische Kern Beslissing (PKB) die door het rijk is opgesteld voor de Waddenzee. Ook vraagt zij of er duidelijkheid kan komen over de economische haalbaarheid van de oven als er alleen regionaal afval verbrandt gaat worden. Dit omdat onnodig gesleep met afval over langere afstanden niet wordt gewenst door de SP. Ook wil de fractie helderheid over milieueffecten, vooral in relatie met de voorgenomen samenwerking met de omstreden zoutfabriek. De SP is al langere tijd voorstander van sluiting van de zoutfabriek en heeft vanwege de recente extreme bodemdaling en consequenties voor de burgers in het getroffen gebied in een eerder stadium al vragen gesteld in zowel de Friese Staten als de 2e Kamer.

Ad van de Kolk
Fractievoorzitter SP Fryslân
( Tel.: 06 23706917 )

Hier de vragen van de leden Poppe en Jansen (beiden SP) gesteld aan de Minister van Milieu over de uitbreiding van afvalverbrandingscapaciteit in Noord Nederland

• 1.
    Bent u bekend met de bouwplannen voor een Reststoffen Energie Centrale (REC) in Harlingen?
  • 2.
    Wordt in de 3de evaluatie van het Landelijk Afvalbeheer Plan (LAP) bij voetnoot 17 de studie Heerenveen/Harlingen het plan voor de REC in Harlingen bedoeld?
    Hoe verhouden zich de bouwplannen in Harlingen ten opzichte van de opgave voor uitbreiding van de afvalverbrandingscapaciteit?
  • 3.
    Past de bouw van de REC in Harlingen binnen de voorwaarden die de PKB Wadden aan ontwikkelingen in de gemeente Harlingen en de bescherming van natuur- en belevingswaarden in het waddengebied stelt?
  • 4.
    Wordt voor vergunningverlening voor de bouw een passende beoordeling op basis van de PKB Wadden opgesteld?
    Zo ja, per wanneer zijn de uitkomsten bekend?
    Zo nee, waarom niet?
  • 5.
    Welke relatie bestaat er tussen de bouw van de REC met de zoutfabriek ter plekke?
    Wat zijn de milieueffecten bij een gecombineerde exploitatie van de oven?
  • 6.
    Wat is de beoogde verbrandingscapaciteit van de REC? Hoe groot is het aanbod aan brandbaar restafval in de provincie Friesland?
    Indien dat kleiner is: hoe denkt u te bevorderen dat de afvalstromen uit andere regio’s op de meeste duurzame wijze, met zo min mogelijk gesleep, verwerkt worden?
  • U bent hier