SP: formatie te lang, college blijft hangen in vaagheden

10 mei 2007

SP: formatie te lang, college blijft hangen in vaagheden

PERSBERICHT  Dinsdag vond in het provinciehuis een bijeenkomst plaats waarbij de informateur zijn eindrapportage over de collegebesprekingen presenteerde. Zowel de nieuwe collegepartijen als de oppositiepartijen kregen daarbij de gelegenheid hierover hun mening te geven. De SP heeft bij monde van haar fractievoorzitter Ad van de Kolk forse kritiek geuit over de veel te lange procedure en de uiteindelijke uitkomst ervan.

Nadat de informateur en de collegepartijen een wollig verhaal hadden gehouden over de gang van zaken spuiden eerst de VVD en de FNP hun gal over de manier waarop zij zich behandeld voelden. Beide partijen stelden daarbij het vertrouwen in CDA en PvdA volledig kwijt te zijn.
Vervolgens gaf Van de Kolk zijn analyse. De SP constateerde dat het zogenaamd nieuwe beleid, dat CDA en PvdA voorstelde in hun koersdocument, veel oude wijn in nieuwe zakken was. Een derde partij die daarbij aan zou mogen schuiven zou misschien wat in kunnen brengen, maar moest deze "nieuwe" koers wel eerst volledig onderschrijven. Dan blijft er toch wel weinig eigen inbreng over. De SP heeft hiervoor gepast, wat achteraf een heel juiste keuze bleek te zijn. Wat de inbreng van een derde partij eveneens zou verkleinen, is het simpele feit dat CDA en PvdA samen al een werkbare meerderheid hebben. Mijn heeft een derde partij wat dat betreft eigenlijk niet nodig. Tijdens de betogen die afgelopen dinsdag werden gehouden kwam overigens een onderwerp aan de orde dat de SP wel van wezenlijk belang acht. De PvdA gaf op een directe vraag van Van de Kolk aan dat een linkse coalitie niet reëel is in Fryslân omdat de PvdA en het CDA "onlosmakelijk bij elkaar horen," en de gruggengraat van Fryslânh zijn. Van de Kolk stelde daarop dat de PvdA dus in feite haar linkse gedachtegoed in Fryslân heeft opgegeven en niet gelooft in linkse samenwerking of voldoende moed heeft om deze stap te zetten. De pijnlijke stilte die Andriesen liet vallen op die opmerking sprak boekdelen. In feite is de PvdA een middenpartij geworden die zelfs geen moeite meer doet om zich links te laten noemen. De conclusie moet zijn dat de SP de enige echt linkse keuze in de Staten van Fryslân is geworden.

Hoewel er in totaal tweeënhalf uur is gedebatteerd, is het de SP nog steeds niet duidelijk waarom CDA en PvdA nu uiteindelijk voor de Christen Unie hebben gekozen. Er werden wat vage aanwijzingen gegeven, zoals de uitspraak "dat de CU de balans tussen PvdA en CDA kan versterken." Maar concrete redenen wisten beide partijen niet te geven. Misschien nog wel vreemder is de keuze voor Piet Adema als gedeputeerde voor de CU, gezien de wijze waarop hij in opspraak is gekomen en het onderzoek dat naar zijn integriteit worden ingesteld. Ook is de oorspronkelijk beoogde gedeputeerde van de CU op verzoek van CDA/PvdA zonder pardon gedumpt om plaats te maken voor Adema. Op de directe vraag van SP fractievoorzitter Van de Kolk aan Adema of de CU niet deel had mogen nemen aan het college als aan deze wens geen gehoor was gegeven werd de microfoon hem direct ontnomen door Andriesen die meteen overstapte op een ander onderwerp. Er kwam geen antwoord op.

Concluderend kan de SP stellen dat er een vreemd spel is gespeeld dat onnodig lang heeft geduurd. De SP heeft dan ook weinig vertrouwen in deze coalitie, zowel door de samenstelling van het college als door de houding van de collegepartijen. Wat hierbij ook nog een rol speelt is het feit dat van de vijf aan te stellen gedeputeerden er slechts één met ervaring is: Anita Andriesen. De SP vraagt zich dan ook af of zij geen onevenredig groot stempel zal gaan drukken op het beleid van het nieuwe college.

Desalniettemin zal de SP het nieuwe college op haar daden beoordelen. Wanneer er plannen komen waarin de SP zichzelf herkend zal ze deze ondersteunen maar wanneer de plannen in de ogen van de fractie niet door de beugel kunnen zal zij deze natuurlijk te vuur en te zwaard bestrijden.