SP stelt vragen bij salaris interim manager provincie.

11 mei 2007

SP stelt vragen bij salaris interim manager provincie.

PERSBERICHT . In de pers zijn berichten verschenen over de, in de ogen van de SP, exorbitant hoge kosten die de provincie Fryslân heeft gemaakt voor het inhuren van interim-manager Jeroen Colette, terwijl op het ambtenarenapparaat juist wordt bezuinigd. De SP vindt dit niet verantwoord en heeft hier bij monde van haar fractievoorzitter Ad van de Kolk schriftelijke vragen over gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten.

Het inhuren van interim-manager Jeroen Colette heeft de provincie Fryslân in anderhalf jaar ruim een half miljoen euro gekost. De SP vindt dat de Provinciale Staten van Fryslân als overheid een morele en ethische voorbeeldfunctie vervullen en vindt dergelijke bedragen dan ook onaanvaardbaar. Van de Kolk roept het college van Gedeputeerde Staten hiervoor ter verantwoording. “Als er zware kritiek is vanuit de Staten op andere instanties zal dit soort uitwassen ook en vooral binnen het eigen apparaat niet mogen voorkomen, dan wordt de politiek ongeloofwaardig”, aldus Van de Kolk. De SP wil weten of het college van de aanstelling en beloning van de heer Colette op de hoogte was en zo ja: waarom Provinciale Staten hier dan niet van op de hoogte zijn gebracht. Ze vraagt zich af of er wel voldaan is aan de wettelijke plicht van de algemene directie om transparant en spontaan verantwoordelijkheid af te leggen aan GS en wil daar antwoord op. Zeker gezien andere onduidelijkheden die bij de bouw van het nieuwe provinciehuis op het ogenblik aan de orde zijn. Wanneer het om dergelijke bedragen gaat moeten Provinciale Staten volgens de SP zeggenschap hebben over een dergelijke aanstelling. De SP vraagt het college dan ook toe te zeggen dat dit soort exorbitante beloningen in de toekomst niet meer zullen worden betaald aan functionarissen die in dienst worden genomen zonder eerst de Staten hierover te hebben geïnformeerd en hun advies te hebben gevraagd. De fractie wil ook weten of het college de voorgenomen bezuinigingen op het ambtenarenapparaat nog denkt te kunnen halen zonder dat er gedwongen ontslagen vallen als er zulke bedragen voor interim-management moeten worden betaald. Het is voor de SP volstrekt onaanvaardbaar wanneer als gevolg van het betalen van extreem hoge salarissen aan de top gedwongen ontslagen en/of extra bezuinigingen binnen het ambtenarenapparaat het gevolg zullen zijn.

De gestelde vragen:

• 1. Is het GS bekend dat voor de aangestelde interim manager de heer Collette vanaf 2005 tot op heden door de provincie aan bureau Intermaat ruim een half miljoen euro is betaald voor verleende diensten tot nu toe?
  • 2. Hoeveel uur per week is de heer Collette per week gemiddeld in het Provinciehuis aanwezig geweest om zijn werk te doen in de bovengenoemde periode?
  • 3. Wat is de motivatie van GS om voor de werkzaamheden in deze functie zoveel te betalen?
  • 4. Wat is de exacte functieomschrijving en takenpakket van de heer Collette binnen de provincie Fryslân?
  • 5. Zijn GS het eens met de stelling dat de Provinciale Staten van Fryslân als overheid een morele en ethische voorbeeldfunctie vervullen?
  • 6. Is GS het met de SP eens dat dit soort honoraria voor uitgevoerde diensten gezien het bovenstaande, geen pas kunnen hebben binnen een overheidsinstelling zoals de Provinciale Staten van Fryslân?
  • 7. Als GS het met de stelling in vraag 5 eens is, wat is dan de reden dat Intermaat dan toch het honorarium is geboden is dat zij nu ontvangt voor de diensten van de heer Collette?
  • 8. Zijn GS naar hun mening tot op heden afdoende, tijdig en voldoende transparant ingelicht door de algemeen directeur wat betreft zijn ( wettelijke) plicht om de Staten van Fryslân op de hoogte te houden van (actuele) ontwikkelingen en gebeurtenissen die vallen binnen zijn verantwoordelijkheid als algemeen directeur?
  • 9. Zijn GS van te voren op de hoogte gebracht van het te betalen salaris voor de heer Collier?
  • 10. Zijn GS bereid klip en klaar toe te zeggen dat dit soort exorbitante beloningen in de toekomst niet meer zullen worden betaald aan functionarissen die in dienst worden genomen zonder hierover de Staten te hebben geïnformeerd en hun advies hierover te hebben gevraagd?
  • 11. Zo nee, waarom niet?
  • 12. Hoe rijmen GS dit soort beloningen met het feit dat er op het overige provinciale ambtenarenapparaat fors bezuinigd wordt terwijl hoge ambtenaren nu met halve miljoenen naar huis gaan na amper in dienst te zijn geweest?
  • 13. Haalt GS door dit soort beloningen de voorgenomen bezuinigingen op het ambtelijk apparaat in 2010 nog wel en zo ja hoe dan?
  • 14. Kunnen GS de garantie die er is gegeven dat er elders in het ambtelijk apparaat geen gedwongen ontslagen zullen vallen ten gevolge van de voorgenomen bezuinigingen, wanneer bovengenoemde extreme salarissen eventueel leiden tot het niet halen van doelstellingen betreffende bezuinigingen op het ambtelijk apparaat?
  • 15. Zo ja, hoe ziet deze garantie er nu dan uit?

Ad van de Kolk,