SP: Connexxion komt beloften niet na.

14 juni 2007

SP: Connexxion komt beloften niet na.

Het vervoersbedrijf Connexxion heeft de concessie voor het openbaar vervoer in Fryslân gewonnen omdat zij GS heeft overtuigd een betere vervoerder te zijn dan de toenmalige concessiehouder Arriva.

De Statenfractie van de SP is zo langzamerhand van mening dat Connexxion ten onrechte concessiehouder is geworden als zij de gedane afspraken niet op korte termijn gaat nakomen. Fractieleider Van de Kolk: “Het lijkt het er veel op dat Connexxion Fryslân heeft blij gemaakt met een dooie mus. Of misschien moet ik zeggen een kapotte bus. Afgezien van de logistieke problemen die veel burgers ondervinden door het slecht opererende openbaar vervoer, heeft onze partij ook geen goed woord over voor de manier waarop Connexxion met haar personeel omgaat. Er zijn sterke aanwijzingen dat er met de rij- en rusttijden te losjes wordt omgesprongen. Er lijken diensten te worden uitgevoerd in strijd met de CAO en wetgeving, benodigde wettelijke papieren ontbreken vaak en er is een enorme werkdruk aan het ontstaan op de chauffeurs. Dit vinden we zorgelijk daar de veiligheid van passagiers wellicht ook nog eens in het geding kan komen. De vele stakingen en problemen die het bedrijf lijken te teisteren staan volgens de SP haaks op de afspraken en intenties die er door Connexxion nu al lange tijd worden uitgesproken. Sterker nog, deze afspraken en intenties hebben Connexxion de concessie bezorgd.” Het is duidelijk, voor de SP is maat vol en zij vraagt dan ook om opheldering door GS en is verder van mening dat GS een boete moet gaan opleggen aan Connexxion in verband met het langere tijd niet nakomen van toezeggingen en afspraken. De Statenfractie heeft daartoe opheldering gevraagd aan GS door middel van schriftelijke vragen. Daarbij is de SP uiterst verbaasd dat Connexxion ondanks de huidige problemen toch de concessie voor het stadsvervoer heeft gewonnen. Volgens Van de Kolk is nu nog maar eens bewezen dat privatisering van nutsbedrijven niet werkt en dat de provincie dit in eigen handen moet gaan nemen. Van de Kolk: “De regelgeving vanuit Europa heeft recent de sleutel en keuzemogelijkheid in handen gegeven van de overheden. Fryslân heeft dus de mogelijkheid een eigen provinciaal vervoersbedrijf op te richten. Het is een kwestie van politieke wil of men dit daadwerkelijk wil gaan doen. Aan de SP zal het niet liggen. Wij hebben liever vandaag dan morgen een “Frysk Ferfier Bedriuw”.

Hier de door de SP gestelde vragen aan GS:

• 1. Zijn GS er van op de hoogte dat er bij Connexxion toenemend sprake is van uitval van diensten, het missen van meer en meer aansluitingen, het niet aanwezig zijn van aflossingen en meer en meer terecht klagende passagiers?
  • 2. Zijn GS op de hoogte van feiten dat het rijdend personeel van Connexxion( en dan met name de uitzendkrachten) min of meer gedwongen wordt om zich niet te houden aan de wettelijke rust- en rijtijden?
  • 3. Zijn GS op de hoogte van de schrijnende positie van het uitzendpersoneel bij Connexxion, dat er geconcurreerd wordt op arbeidsvoorwaarden, er sprake is van onderaanneming bij NOF en dat de rechtspositie van chauffeurs onder druk staat?
  • 4. Zo ja welke oplossingen gaan GS van Connexxion eisen om hier correct en maatschappelijk verantwoord mee om te gaan?
  • 5. Zo nee vinden GS het dan niet tijd worden een en ander te gaan uitzoeken?
  • 6. Zijn GS op de hoogte van het feit dat er, volgens chauffeurs en verschillende vakbonden, diensten gereden worden in strijd met de CAO en wetgeving?
  • 7. Dat er gereden wordt zonder dat de benodigde papieren aanwezig zijn?
  • 8. Het 7-daags werkrooster van chauffeurs ( = verplicht) aan de laars wordt gelapt?
  • 9. De chauffeurs van Connexxion met een enorm hoge werkdruk te kampen hebben en dit wel eens ten koste zou kunnen gaan van de veiligheid van de passagiers?
  • 10. Dat het laten rijden van onervaren chauffeurs op voor hen onbekende trajecten door Connexxion als onwenselijk en wellicht onveilig te kwalificeren is?
  • 11. Dat er buitenlands personeel wordt ingezet en dit in principe onwenselijk is vanwege taalproblemen en onbekendheid met de streek?
  • 12. Dat er door Connexxion niet inzichtelijk wordt gemaakt hoe het zit met verloftegoeden en beloningselementen terwijl dit wel met het personeel is afgesproken?
  • 13. Dat er keer op keer materieel uitvalt om onduidelijke redenen of vanwege achterstallig onderhoud?
  • 14. Zijn GS door Connexxion afdoende en transparant op de hoogte gebracht van de logistieke en maatschappelijke gevolgen die de huidige personele tekorten en het materieel met zich meebrengen?
  • 15. Staan GS achter de oplossingen die Connexxion in deze heeft aangeboden?
  • 16. Is er eigenlijk al een plan van aanpak en zo ja hoe zien deze maatregelen er dan concreet uit?
  • 17. Welke concrete maatregelen gaan, in het kader van hun verantwoordelijkheid voor een goed functionerend openbaar vervoer, GS treffen om de logistieke problemen (d.w.z. problemen met dienstregelingen en materieel) die Connexxion ondervindt te tackelen?
  • 18. Indien u alle of sommige van de bovenstaande vragen met ja en/of misschien wel kunt beantwoorden, zijn GS dan niet van mening dat het boetebeleid dat GS ter beschikking staat nu eindelijk eens effectief moet worden gaan gebruikt omdat Connexxion nu al langer dan een half jaar belofte na belofte niet nakomt en Fryslân door Connexxion eigenlijk blij lijkt te zijn gemaakt met een dooie mus?

Ad van de Kolk,
Fractievoorzitter SP