Oppositie Staten kritisch over informatievoorziening college.

2 juli 2007

Oppositie Staten kritisch over informatievoorziening college.

PERSBERICHT . Bij toeval hoorde de oppositie in de Provinciale Staten dat er in St.Jacobiparochie een openbare bijeenkomst was belegd door Gedeputeerde Staten over de problemen met het openbaar vervoer in de streek. Provinciale Staten waren hier niet over ingelicht. Ook blijken er door het nieuwe college ook andere bijeenkomsten te zijn georganiseerd over politiek gevoelige, actuele onderwerpen elders in Fryslân.

De voltallige oppositie ervaart dit als een zorgelijke ontwikkeling en heeft in schriftelijke vragen opheldering gevraagd. De fracties vragen zich af of het niet noemen van dit soort bijeenkomsten soms onderdeel is van de nieuwe koers van het nieuwe college. Het zou een slechte zaak zijn als Statenleden te weinig informatie kunnen krijgen om hun controlerende taak goed uit te oefenen. De oppositie stelt dat transparantie van bestuur hoog in het vaandel behoort te staan al was het alleen maar vanwege lessen uit het verleden.

Door de oppositie gestelde vragen:

• 1. Klopt het dat er naar aanleiding van de klachten betreffende het openbaar vervoer bijeenkomsten zijn belegd met klagers, dorpsbelangen, Connexxion en de Provincie?
  • 2. Wat was de reden voor die bijeenkomsten?
  • 3. Kan het college verklaren waarom statenleden van coalitiepartijen wel op de hoogte waren van die bijeenkomsten?
  • 4. Wat was de reden daarvoor?
  • 5. Wat was de reden dat PS daar niet over ingelicht is, terwijl daar bijvoorbeeld tijdens het vragenuurtje op 27 juni jl. een goede mogelijkheid voor was.
  • 6. Is GS met ons van mening dat PS op grond van relevante informatie in staat moet zijn haar controlerende taak uit te voeren? Graag een toelichting op uw antwoord.
  • 7. Is GS het eens met de stelling dat onder “relevante informatie” ook informatiebijeenkomsten vallen die direct met de burgers worden belegd (voor zover het hier een initiatief van GS of PS betreft)? Graag een toelichting op uw antwoord.
  • 8. Bent u het met ons eens dat deze handelwijze in strijd lijkt te zijn met het motto van uw college “met elkaar en voor elkaar”? Of is iets dergelijks niet van toepassing op de verhouding tussen uw college en de oppositie?
  • 9. Acht u statenleden in staat om zich te kunnen houden aan het verzoek van GS om bij dergelijke bijeenkomsten uitsluitend te luisteren en niet zelf actief aan de discussie deel te nemen?
  • 10. Is GS, gezien het bovenstaande, het er mee eens dat informatie over door GS georganiseerde bijeenkomsten gezien moeten worden als relevante informatie voor PS en is GS bereid om dergelijke informatie ook aan de staten te geven?

Indieners:
SP, Ad van de Kolk fractievoorzitter