SP bezorgd om kwaliteit besluitvorming grote projecten

21 september 2007

SP bezorgd om kwaliteit besluitvorming grote projecten

Er zijn twijfels gerezen naar aanleiding van informatievoorziening bij de besluitvorming over de Noordwest tangent rond Leeuwarden. Het is de vraag of de volledigheid van informatievoorziening aan de Provinciale Staten wel optimaal is.

Volgens de SP is er informatie die een belangrijk deel dient uit te maken van informatievoorziening aan de Staten, daar niet terecht gekomen. Daarom heeft de Statenfractie aan Gedeputeerde Staten om opheldering gevraagd. Eén document zou een advies van een ingenieursbureau zijn, dat tot de conclusie komt dat verbetering van het bestaande wegennet een beter resultaat geeft dan het aanleggen van een heel nieuw traject. Het andere document zou een verkeerstelling zijn, die aantoont dat de verkeersdruk op de bestaande weg afneemt terwijl de provincie uitging van een sterke toename. Die telling zou in het voorjaar van 2006 zijn uitgevoerd. De provincie heeft in een brief aan een burgerinitiatief in november 2006 laten weten dat er in 2006 geen tellingen zijn verricht.
Volgens de SP is de constante overweging of een groot infrastructureel project van belang is of niet cruciaal. Toegang tot actuele informatie is dan essentieel. Door met verouderde cijfers te werken of onwelgevallige cijfers om welke reden dan ook weg te laten kan de noodzaak van grote projecten groter lijken dan ze in werkelijkheid is. Al eerder zijn er door de Statenfractie SP vragen gesteld over informatievoorziening vanuit Gedeputeerde Staten. SP Statenlid Van der Hoek: “Wy hawwe dat ek sjoen by de traseekar foar de N381 fan Drachten nei Easterwâld. Aksjegroepen hawwe oantoand dat de drokte lang net sa hurd tanaam as de Provinsje rûsd hie. De beslútfoarming oer de Noardwest Tangent is definityf, dêr kinne wy neat mear oan dwaan. Mar it moat no mar ris boppe tafel komme hoe’t de deputearren mei ynformaasje omgean.”

De door de SPgestelde vragen aan GS:

• 1. Bent U op de hoogte van de brief met bijlagen van de Stichting Ringsom Great Terherne van 11 september 2007?
  • 2. Die brief verwijst naar een rapport van Goudappel Coffeng, dat verschenen is op 16 juni 2004 onder de titel ”Netwerkoptimalisatie”. Kent U dit Rapport?
  • 3. Is het juist dat dit rapport concludeert dat “optimaliseren van het bestaande wegennet rondom Leeuwarden beter scoort qua probleemoplossend vermogen dan de aanleg van de NWT”? Als dat niet zo is, wat is de conclusie van dit rapport dan volgens u?
  • 4. Die brief verwijst ook naar een verkeersrapport dat in april/mei 2006 opgemaakt is. Kent U dit rapport?
  • 5. Als U dit rapport kent, wat vindt U dan van de mededeling in de brief van 23 november 2006 van de Provincie aan de stichting dat in 2006 geen verkeerstellingen zijn uitgevoerd?
  • 6. Is het juist dat dit rapport een daling van de verkeersintensiteit in Bitgummole aangeeft, vergeleken bij de situatie in 2000? Als dat niet zo is, wat geeft dit rapport dan wel aan?
  • 7. In genoemde brief wordt gesteld dat beide rapporten net betrokken zijn bij de besluitvorming in de Staten. Is deze stelling juist?
  • 8. Wanneer U vraag 7 bevestigend heeft beantwoord, wat was de reden om Provinciale Staten deze informatie onthouden?
  • 9. Komt het vaker voor dat Uw college bij de voorbereiding van besluitvorming over infrastructurele projecten selectief is met het voorzien van de Staten van informatie? Als dat zo is, op welke grond maakt U deze selectie?
  • 10. Bent U het eens met de fractie van de SP dat de Staten bij besluitvorming alle relevante informatie tot haar beschikking moeten hebben? Zo niet, waarom niet?
    ul>

Jacob W. van der Hoek