SP wil zekerheid voor duurzame energie sector.

10 september 2007

SP wil zekerheid voor duurzame energie sector.

Persbericht. Na het stoppen van de subsidie voor duurzame energiesector en de barricaden die opgeworpen worden voor mestvergisting enige tijd geleden is er weer een reëel risico aanwezig voor deze sector door de komst van een nieuw te bouwen ouderwetse kolencentrale in de Eemshaven.

Volgens de SP Statenfractie Fryslân zullen Gedeputeerde Staten alles in het werk moeten stellen om de koppositie die Fryslân heeft op dit gebied te behouden. Ook is de fractie van mening dat dit de zoveelste dreun is die wordt uitgedeeld aan de duurzame energiesector en ze vind dit onaanvaardbaar. Ze heeft schriftelijke vragen gesteld waarin ze GS oproept om haar positie als aandeelhouder Nuon te gebruiken om protest aan te tekenen tegen deze gang van zaken. Zij wil verder dat Nuon zal garanties geeft dat er ten allen tijde ruimte op het elektriciteitsnet blijft voor afzet van duurzame energie. Fractievoorzitter Van de Kolk: “Het kan toch niet zo zijn dat een moeizaam verworven voorsprong op dit gebied en de leidende rol die Fryslân hierin heeft nu teniet wordt gedaan door de komst van deze niet-duurzame kolencentrale. Wij verzoeken GS dan ook met klem hiertegen stelling te nemen”.

Hier de door de SP gestelde vragen aan GS:

• 1. Is het GS bekend dat er door de bouw van de kolencentrale aan de Eemshaven onvoldoende ruimte op het hoogspanningsnet overblijft voor duurzame elektriciteit die door bijvoorbeeld windmolens en biomassacentrales wordt opgewekt?
  • 2. Zijn GS het eens met de stelling dat dit een reëel gevaar inhoudt voor de toekomst van de in Fryslân opgebouwde voorsprong op het gebied van ontwikkeling en toepassing van alternatieve duurzame energie methoden?
  • 3. Zo ja, vinden GS het dan acceptabel dat door kolen opgewekte niet-duurzame stroom op het hoogspanningsnet voorrang krijgt boven duurzaam opgewekte elektriciteit?
  • 4. Zo nee, wat voor zekerheden kunnen GS dan geven betreffende het zeker stellen van voornoemde koppositie?
  • 5. Welke positie zullen GS als aandeelhouder NUON innemen in relatie met de bovengenoemde risico’s en hoe denken zij als aandeelhouder van NUON de Raad van Bestuur van NUON hierop aan te spreken i.v.m. haar voornemen een kolencentrale aan de Eemshaven te bouwen?
  • 6. Met andere woorden, welke garanties zullen GS van NUON gaan bedingen om bovengenoemde risico’s uit te sluiten?