SP: Blij met duidelijkheid over ZZL

19 november 2007

SP: Blij met duidelijkheid over ZZL

PERSBERICHT • Al jaren lang is er gesteggel tussen de Provinciale Staten van Groningen en Fryslân en de regering in Den Haag over een snellere spoorverbinding tussen de Randstad en het Noorden. Voor Fryslân is het belangrijk dat er een aftakking komt die het mogelijk maakt om directer en dus sneller naar het Noorden te kunnen reizen. Dit maakt Fryslân aantrekkelijker voor economische activiteiten en als woonprovincie.

In de Staten van Fryslân wordt al jarenlang een spel gespeeld om zo’n spoorverbinding naar Fryslân toe te krijgen en dat is niet altijd gegaan zoals de SP het graag had willen zien. Wie herinnert zich niet het getouwtrek om de magneetzweefbaan bijvoorbeeld. Volgens de SP Statenfractie is daar te lang te veel energie ingestoken terwijl het al vrij snel duidelijk was dat het geen haalbare kaart was. De SP heeft zich altijd verzet tegen deze magneetzweefbaan. Ook is de fractie van mening dat Gedeputeerde Staten steken heeft laten vallen nadat de magneetzweefbaan een roemloos einde had beleefd. Om toch nog maar iets te redden werd zwaar ingezet op een hogesnelheidslijn direct vanuit de Randstad via de polder. Al vrij snel werd officieus bekend dat ook dit zou sneuvelen in Den Haag. Toch werd ook hier weer heel lang veel energie ingestoken, zelfs de ambtenaren werden opgetrommeld. Nu is dan eindelijk de kogel door de kerk en daar is de SP in ieder geval blij mee. Fractievoorzitter Van de Kolk: “Dat geëamel is gelukkig afgelopen en we kunnen ons er nu op concentreren om zoveel mogelijk van het door Den Haag toegezegde geld hier naar toe te krijgen. Er wordt daar veel beloofd maar wij weten hier wel wat veel van die beloften waard zijn en dat is niet geruststellend. We moeten het eerst dus maar eens in handen zien te krijgen voordat er weer te grote broek wordt aangetrokken. GS moeten dus aan de bak. We zullen natuurlijk ook de SP Tweede Kamer fractie hierop aanspreken. De gewraakte spoorlijn had er trouwens al lang kunnen liggen als men gezond verstand had gebruikt in plaats van het najagen van onhaalbare doelen.”

Voor informatie: Ad van de Kolk, voorzitter SP Statenfractie Fryslân, 06-23706917