SP: Coalitie ontloopt verantwoordelijkheid

30 november 2007

SP: Coalitie ontloopt verantwoordelijkheid

Tijdens de realisatie van de tijdelijke huisvesting van Provinciale Staten zijn er misstanden geconstateerd die hebben geleid tot het indienen van een motie door de SP. Deze motie dringt aan op een diepgaand onderzoek naar de oorzaken van deze misstanden om ze in de toekomst te kunnen voorkomen. In een voorstel van Gedeputeerde Staten wordt gesteld dat een meerderheid van het presidium de motie niet langer steunt.

Nu het op de daadwerkelijke uitvoering van de motie begint aan te komen lijkt de eerdere eensgezindheid van Provinciale Staten een ander gezicht te gaan vertonen. Het blijkt dat een meerderheid van de fractievoorzitters de noodzaak van een onderzoek niet langer onderschrijft volgens Gedeputeerde Staten. Als dit zo is dan wordt volgens de SP daarmee verantwoordelijkheid ontlopen omdat er, volgens de fractie, nog steeds geen daadwerkelijk onderzoek is gepleegd. Fractievoorzitter Ad van de Kolk: “Feitelijk is er alleen een verzoek naar de Noordelijke Rekenkamer gegaan om een onderzoek te gaan doen. Deze heeft vervolgens aangegeven dit niet te kunnen of willen doen. Dat heeft ze gemotiveerd in een brief die nu telkens aangevoerd wordt als zou het een rapportage van een onderzoek zijn maar dat is dus beslist niet het geval. In deze brief geeft de rekenkamer aan dat een nader onderzoek naar bepaalde aspecten wel hard nodig is. Waar eerst de motie volmondig werd gesteund denkt een meerderheid van de fractievoorzitters daar nu anders over blijkbaar volgens GS. Dat is op z’n zachtst gezegd vreemd omdat er nog steeds niet voldaan is aan de inhoud van een motie waar men in eerste instantie achter stond. Gezien de commotie over en gevolgen van de werkwijze tijdens de tijdelijke huisvesting vindt de SP deze houding onbegrijpelijk. Het is het ontlopen van verantwoordelijkheid en schaadt het vertrouwen van de burger in de politiek.”