SP stelt vragen over Harlinger vrachtwagenchauffeur in Franse gevangenis.

13 november 2007

SP stelt vragen over Harlinger vrachtwagenchauffeur in Franse gevangenis.

PERSBERICHT. Vorige week heeft SP Tweede Kamerlid Jan de Wit vragen gesteld aan de minister van Justitie Ernst Hirsch Ballin over de Harlinger vrachtwagenchauffeur Klaas-Jan Bolt, die al ruim tweeënhalf jaar in voorarrest zit in een Franse gevangenis. Zoals het er nu naar uitziet zal zijn zaak pas in het voorjaar van 2008 voor de rechter komen. De SP wil dat de Nederlandse regering actie onderneemt om de Harlinger tot zijn proces in vrijheid te stellen.

Dat de gevolgen van de Europese eenwording niet altijd even goed uitpakken blijkt overduidelijk uit dit geval. Er is in de Europese Unie een aantal landen dat een ander justitieel systeem kent dan het onze. Zo ben je in ons land onschuldig tot je schuld bewezen is, maar in Frankrijk ben je schuldig tot je onschuld bewezen is. Bovendien kun je daar tot vijf jaar in voorarrest worden gehouden ("vanwege te verrichten onderzoek") zonder instaat van beschuldiging te worden gesteld! Blijk je toch onschuldig te zijn? Pech gehad. Het zijn praktijken die je niet zou verwachten in een moderne rechtsstaat, maar die in het Europa anno 2007 dus nog wel voorkomen.

Nederland heeft in deze ook wel boter op haar hoofd, want Klaas-Jan is aan Frankrijk uitgeleverd op basis van een Europees Aanhoudingsbevel (EAB). De SP heeft destijds tegen het verdrag gestemd dat dit EAB regelde. Op basis van dit EAB kan een land namelijk al om uitlevering vragen wanneer er een vermoeden is van een strafbaar feit en tenzij de onschuld onomstotelijk vaststaat, moet er uitgeleverd worden.

Helaas is het geval van Klaas-Jan niet het enige, er zijn tientallen van dergelijke gevallen in verschillende Europese lidstaten. Misschien dat de actie voor Klaas-Jan een verandering teweeg kan brengen. De SP wil zich erin ieder geval sterk voor maken dat hij voor de Kerst weer met zijn gezin herenigd kan worden. Ondertussen is er op de website van de Leeuwarder Courant door een aantal lezers een actie begonnen die de SP uiteraard ook van harte toejuicht.

(Voor informatie: Ad van de Kolk, fractievoorzitter SP Fryslân, tel. 06 237 069 17;
Durk van der Meulen, fractiemedewerker SP Fryslân, tel. 06 217 011 17)