Overschrijding budget Bouwurk onaanvaardbaar

20 februari 2008

Overschrijding budget Bouwurk onaanvaardbaar

In de Leeuwarder Courant van 19 februari jl. verscheen een bericht waarin werd gesteld dat het budget van €61,5 miljoen voor de nieuw-/verbouw van het provinciehuis met minimaal €7 miljoen overschreden gaat worden. Voor de SP is deze overschrijding onaanvaardbaar.

Toen het budget voor de nieuw-/verbouw van het provinciehuis in 2005 werd vastgesteld, heeft de SP - overigens niet als enige - erop gehamerd dat het vastgestelde budget niet mocht worden overschreden. Dit werd door het college toegezegd en ook de collegepartijen bezworen dat zij geen overschrijding zouden accepteren.

Ad van de Kolk, voorzitter van de SP in Provinciale Staten Fryslân: "Ik wil nu wel eens zien hoe hard die belofte van het college en met name van de collegepartijen werkelijk is. Zeker wanneer PvdA en CDA zich aan hun woord houden, kan dit project niet worden goedgekeurd en moet het gewoon helemaal worden afgeblazen. Als PvdA en CDA daar niet in mee zouden gaan en met een overschrijding akkoord zouden gaan, verliezen zij hun geloofwaardigheid volkomen. Zij houden zich dan niet aan hun belofte."

De SP wil ook weten of de huidige cijfers weer een product zijn van het ambtelijk apparaat, of dat deze ook extern zijn getoetst. Mocht dat laatste namelijk niet het geval zijn, dan zou een overschrijding nog wel eens veel hoger uit kunnen vallen.