Statenfractie pal achter Fûgelpits

21 april 2008

Statenfractie pal achter Fûgelpits

Op donderdag 27 maart jl. is de SP Statenfractie op werkbezoek geweest bij de Fûgelpits in Moddergat. De fractieleden werden daar hartelijk ontvangen door Gaatske Wiersma-Visser. Samen met haar echtgenoot Sape Wiersma beheert zij deze alom, ook wereldwijd bekende vogelopvang in Noordoost-Fryslân.

De Statenfractie werd volledig geïnformeerd over alles wat er binnen de Fûgelpits gebeurt, en dat is heel wat meer dan de fractie in eerste instantie had gedacht. Zo vertelde Gaatske Wiersma-Visser niet alleen over het schoonmaken van met olie besmeurde vogels, waar het centrum om bekend staat. Ook werd de fractie geïnformeerd over het wetenschappelijk onderzoek en de publieksvoorlichting die binnen het centrum plaats vinden. Onderzoek en werkwijze die zelfs internationale erkenning genieten. Zo lopen er geregeld stagiaires rond uit het buitenland. Studenten die in de Fûgelpits afstudeerprojecten realiseren. Ook vooraanstaande internationale biologen volgen de werkwijze van de Fûgelpits met zeer veel interesse.

Enige tijd geleden heeft de Fûgelpits een verzoek om financiële bijstand bij de provincie neergelegd; tot dusver kregen zij vreemd genoeg nog geen enkele ondersteuning van de provincie. Pas na twee maanden kreeg men een antwoord op de brief, maar dat hield nog steeds geen toekenning van steun in. Ook op dit moment is de Fûgelpits niet zeker van provinciale steun om broodnodige veranderingen aan te brengen. Uiteraard steunt de SP de Fûgelpits bij haar pogingen om van de provincie financiële steun te krijgen. Maar zoals wel vaker blijkt: ambtelijke molens draaien langzaam en met de tegenwoordige bezuinigingen die de coalitie PvdA/CDA/CU doorvoeren in vooral de sociaalmaatschappelijke sfeer, is het verkrijgen van subsidie een zeer moeizaam gebeuren. Ook voor een internationaal wetenschappelijk erkend initiatief als de Fûgelpits. Toch houdt de Fûgelpits de kop ervoor en probeert met de beperkte middelen die zij heeft zo veel mogelijk te doen voor de vogels die door menselijk toedoen in de problemen zijn gekomen. De SP maakt zich dan ook sterk voor provinciale steun voor deze doorzetters van vogelopvang de Fûgelpits!