SP: Verbijsterd over vermeend gesjoemel met SNN subsidies

28 september 2008

SP: Verbijsterd over vermeend gesjoemel met SNN subsidies

Het SNN ( Samenwerkingsverband Noord Nederland) kwam onlangs in het nieuws omdat er aanwijzingen zijn dat er willekeurig met subsidieverstrekking wordt omgegaan met medeweten van de Gedeputeerde Staten van Groningen, Drenthe en Fryslân. Er wordt, volgens de berichtgeving, subsidie toegewezen aan projecten die daar volgens de regels niet voor in aanmerking komen. Ook wordt er gesteld dat er sprake is van willekeur. De SP wil van de Gedeputeerde Staten weten of zij van de bovengenoemde gang van zaken afweten en wat eventuele gevolgen kunnen zijn voor Fryslân.

De SP is geschrokken van de berichtgeving en heeft onmiddellijk schriftelijke vragen gesteld bij de vermeende gang van zaken. Als de berichtgeving berust op feiten is de SP van mening dat hier sprake is van onbehoorlijk bestuur en stelt zij dat bestaande Europese regelgeving, betrouwbaarheid en transparantie met de voeten wordt getreden. Volgens fractievoorzitter Van de Kolk betreft het hier een zeer ernstige zaak die ook van invloed kan zijn op tal van andere projecten die worden gesubsidieerd door bemiddeling van het SNN in Fryslân, maar ook in Groningen en Drenthe. Van de Kolk: “Als de berichtgeving in de LC van 27 september jl. op waarheid berust, is dat verbijsterend en het laat dan ook blijken dat achterkamertjespolitiek nog steeds sterk aanwezig is. De SP staat voor transparantie en openbaarheid van bestuur en ziet haar zaak dan voor de zoveelste keer bewezen. Ook blijkt dan dat de rol van het SNN al lang niet meer die is van het simpele projectbureau dat het in eerste instantie was maar dat er een semidemocratisch sausje overheen is gegoten om er vervolgens een nieuwe bestuurslaag van te maken. Iets waar wij als SP beslist niet op zitten te wachten. Vanaf het begin af aan hebben we als SP het SNN geboycot omdat we juist dit democratische gehalte aan de kaak stelden. We zijn dan ook verheugd dat de PvdA zich deze vraag ook stelt en ze nu dan eindelijk ook het licht heeft gezien en eruit wil stappen. We pleiten ervoor dat er een onafhankelijk onderzoek zal worden ingesteld naar de gang van zaken rond de subsidieperikelen die er nu spelen. Maar ook of er gevolgen zijn voor subsidiëring en dus de uitvoering van andere projecten in Fryslân als blijkt dat er onregelmatigheden zijn of zijn geweest in de subsidieaanvragen. Het is maar te hopen dat we geen nieuwe golf van terugbetaling vanuit Europa te verwerken krijgen vanwege onjuiste subsidieverstrekkingen door het SNN.”

Omdat de PvdA Statenfractie na de SPook schriftelijke vragen had gesteld die de vragen van de SP deels overlapten, hebben de Statenfracties van de SP en PvdA besloten deze vragen te bundelen. Hieronder de vragen die dus door beide fracties gezamenlijk zijn ingediend:
1. Kent u het artikel in de Leeuwarder Courant van zaterdag 27 september 2008 dat gaat over wat de LC noemt “gesjoemel” met SNN-subsidies?
2. In het artikel wordt de subsidie aan de verbouw van een kasteel in Coevorden als aanleiding genoemd van meerdere subsidieactiviteiten van het SNN.
a. Klopt de beschrijving van de feiten zoals genoemd in bovenbedoeld artikel van de LC voor wat betreft het project `Coevorden`?
b. Wat waren daarbij de subsidievoorwaarden?
c. Zijn deze voorwaarden geheel vervuld bij de eindafrekening?
d. Klopt het dat de provincie Groningen naar aanleiding van dit project ook subsidies gekregen heeft voor projecten die niet (geheel) voldeden aan de subsidievoorwaarden?
e. Klopt het dat onze vertegenwoordigers in het DB uiteindelijk toch ingestemd hebben met het verlenen van subsidie aan het verbouwproject van het kasteel?
f. Wat zijn de bestuurlijke, juridische en financiële risico’s voor het Noorden en voor Fryslân?
3. Welke IPR aanvragen uit Groningen hebben alsnog naar aanleiding van het Coevorden-project op grond van het argument “groot maatschappelijk” belang ook subsidie gekregen?
4. Is het argument zoals genoemd in vraag 3 feitelijk opgenomen in de subsidieverordening? Zo nee, op welk artikel van de subsidieverordening is dit non-criterium dan gebaseerd?
5. Wat zijn de redenen van GS om de Staten van Fryslân niet in te lichten omtrent de problematiek rond Aqua Zoo en eventuele soortgelijke gevallen?
6. Zodiac Zoos verwijt de “noordelijke overheid” schending van de algemene beginselen van behoorlijk bestuur. Deze opmerking in relatie tot het artikel duidt op eerder gedane toezeggingen of serieuze verwachtingen. Zijn er door SNN en/of het provinciebestuur toezeggingen gedaan dan wel verwachtingen gewekt?
7. In het artikel wordt gemeld dat “slechts” 40% van de gasten van Aqua Zoo van buiten komt. Dit had volgens de subsidievoorwaarden 50% moeten zijn. Voor welk jaar gold deze subsidievoorwaarde en in welk jaar is het aantal gasten van buiten de provincie gemeten?
8. In het artikel wordt gemeld dat een reeds uitbetaald voorschot van €107.000,- terug gevorderd zal worden. Waarom en op basis waarvan is dit voorschot verleend?
9. Wat voor gevolgen heeft een en ander voor de begroting van 2009 en of volgende begrotingen mocht het aangekondigde bezwaar van Aqua Zoo worden gehonoreerd?
10. Hebben GS van Fryslân (in de huidige periode en/of in vorige periodes) er kennis van en/of willens en wetens toegestaan dat criteria voor subsidieverstrekking opportuun werden verruimd dan wel werden genegeerd en/of te rigide werden toegepast ten einde aan een specifieke partij subsidie te verstrekken terwijl soortgelijke aanvragen door andere subsidieaanvragers op basis van dezelfde criteria werden genegeerd en/of afgewezen?
11. In het artikel wordt gesteld dat de buurprovincies elkaar wel vaker medeplichtig maken aan het creatief hanteren van subsidieregels. Kunt u deze stelling bevestigen?
12. In de Leeuwarder Courant wordt verwezen naar een onderzoek dat is uitgevoerd door de krant. Kent u dit onderzoek?
13. Op grond van dit onderzoek wordt het beeld gekregen dat er sprake is van het vrijmoedig interpreteren van regels, bestuurlijke en politieke druk. Kunt u dit bevestigen?
14. Zijn er u opmerkingen bekend van de interne controle of van de accountant die dit vrijmoedig interpreteren van regels bevestigt of juist ontkent?
15. Zijn er bij het nieuw te bouwen Fries Museum ook complicaties te verwachten in voor wat betreft subsidieverstrekking door het SNN gezien het artikel in de LC?
16. Zijn GS het met ons eens dat deze zaak zo snel mogelijk en tot op de bodem moet worden uitgezocht?
17. Wilt u deze vragen met grote spoed beantwoorden?