SP stelt REC Harlingen opnieuw ter discussie

5 oktober 2008

SP stelt REC Harlingen opnieuw ter discussie

Uitspraken van wethouder Miedema van de gemeente Franekeradeel en de PvdA-fractie in diezelfde gemeente waren voor de SP Statenfractie opnieuw aanleiding om schriftelijke vragen te stellen aan gedeputeerde Piet Adema over de voorgenomen bouw van de Reststoffen Energiecentrale (REC) in Harlingen.

Als de bouw van de REC doorgaat, wil wethouder Miedema van de gemeente Franekeradeel "de relatie met Omrin opnieuw bekijken." De PvdA-fractie in die gemeente gaat zelfs verder: die wil de relatie met Omrin helemaal verbreken. Omdat de gemeenten de afvalleveranciers zijn van de REC, vraagt de SP Statenfractie zich bij monde van fractievoorzitter Ad van de Kolk af in hoeverre de plannen voor de bouw van de REC nog realistisch zijn. "Sinds de provincie toestemming heeft gegeven voor de bouw van de REC zijn er weer zoveel nieuwe feiten boven tafel gekomen, dat wij ons als SP afvragen of die toestemming niet weer moet worden herzien. Na Smallingerland zou Franekeradeel de tweede Friese gemeente zijn die geen afval meer zou willen leveren. Het was al twijfelachtig of de Friese gemeenten genoeg afval aan zouden kunnen leveren om de afvalcentrale te kunnen laten renderen, maar als er meer gemeenten afhaken wordt die twijfel zekerheid. Omrin zou afval uit Duitsland aan willen voeren, maar daar wordt in 1012 een evenwicht bereikt tussen aanbod en verwerking van afval, dus waar wil Omrin het benodigde afval dan vandaan halen?"

Naast het bovenstaande heeft Omrin inmiddels ook al duidelijk gesteld dat het de afgesproken criteria voor de emissiewaarden niet kan garanderen. Van de Kolk: "Omrin krijgt een jaar de tijd om aan de emissiewaarden te voldoen. Dat is dus al een jaar waarin de REC eigenlijk bijna straffeloos een uitstoot mag hebben die nog wel schadelijke stoffen kan bevatten. Aan de rand van de Waddenzee en een stad als Harlingen. Trouwens, als het binnen dat jaar niet lukt om aan de criteria te voldoen, wordt de REC dan gesloten? Of zullen de criteria worden bijgesteld? De zorg van de SP is dat een eenmaal gebouwde REC niet zomaar weer gesloten zal worden. We hebben begrepen dat dit dan een proces is dat zich nog tot drie jaar later kan uitstrekken. Dat is te mager volgens ons, daarom is het duidelijk dat gewoon niet moet worden begonnen aan de bouw van deze installatie".

Hieronder de schriftelijke vragen die de SP Statenfractie aan gedeputeerde Adema heeft gesteld.

1. Bent u op de hoogte van het feit dat wethouder Miedema van de gemeente Franekeradeel is van plan om de relatie met Omrin "opnieuw te bekijken" als de bouw fan de REC in Harlingen doorgaat?
2. De PvdA-fractie in die gemeente gaat zelfs verder: de relatie met Omrin moet volledig beëindigd worden. Wat vindt u van deze stelling?
3. Heeft u hierover contact gehad met de gemeente Franekeradeel? Zo ja: wat was de uitkomst hiervan?
4. Na Smallingerland is Franekeradeel de tweede Fryske gemeente die mogelijk geen afval meer aan Omrin gaat leveren. Heeft u signalen gekregen dat deze discussie in meer Fryske gemeenten speelt en zo ja: in welke gemeenten?
5. Wat betekent dit voor de rentabiliteit van de nieuwe afvaloven?
6. Hoe groot is het percentage afval dat de Fryske gemeenten zullen leveren aan de nieuwe afvaloven in verhouding tot wat de REC in totaal gaat verwerken?
7. Waar anders als bij de Fryske gemeenten kan Omrin haar afval voor de nieuwe centrale vandaan halen?
8. Heeft u aanwijzingen dat de markt voor afval zich dusdanig ontwikkelt dat afval een produkt wordt dat (in de toekomst) geld gaat opleveren?
9. Zo ja, wat betekent dit voor de relatie tussen Omrin en de gemeenten? Heeft dit op den duur bijvoorbeeld ook gevolgen voor de afvalstoffenheffingen aan de burger?
10. Kunt u garanderen dat afvalstoffenheffingen niet direct omhoog zullen gaan als gevolg van de afvalwerking door de REC in Harlingen?
11. Bent u op de hoogte van het feit dat Omrin de toegezegde emissiewaarden niet kan garanderen?
12. Zo ja, bent u dan met de SP van mening dat daarom de vergunning voor de bouw van de REC niet had mogen worden toegekend?
13. Kunt u klip en klaar aangeven (en garanderen) op welke termijn u de REC daadwerkelijk kunt sluiten vanaf het moment dat hiertoe wordt besloten vanwege handhaving?
14. Wat is de procedure die in dat geval gevolgd worden?
15. Heeft Omrin in dat geval recht van beroep?
16. Zo ja: hoe lang zouden zij mogelijke sluiting dan maximaal uit kunnen stellen?