SP - Ingrijpen bij illegale afsluiting nutsvoorzieningen

19 januari 2009

SP - Ingrijpen bij illegale afsluiting nutsvoorzieningen

Ondanks wet- en regelgeving uit Den Haag van voormalig minister van Economische zaken, dhr. Joop Wijn (CDA) en minister van jeugd en Gezin dhr. Rouvoet (Christenunie) worden in de periode tussen 1 oktober en 1 april toch nog huishouders afgesloten van gas, elektriciteit en water. Volgens de Statenfractie van de SP is dit onaanvaardbaar.

De SP is geschrokken van het feit dat afsluitingen bij wanbetalers ondanks de landelijke regelgeving op dit gebied nog steeds voorkomen en dringt er bij Gedeputeerde Staten op aan om nutsbedrijven zoals Nuon, Essent en Vitens te laten stoppen met deze, in de ogen van de SP, onverantwoorde praktijken . Daarnaast vraagt de SP of GS contact op wil nemen met de minister van jeugd en gezin, dhr. Rouvoet (Christen Unie) opdat deze het onderwerp van de nutsvoorzieningen weer op tafel brengt en middels een brief wijst op de landelijke regelgeving.
Fractievoorzitter Ad van de Kolk: “Ik was verbaasd toen ik in de krant van vrijdag 9 januari jl. het bericht tegen kwam dat Nuon wegens de hevige kou wanbetalers tijdelijk weer aansloot. Voor zover ik weet zou er toch niemand meer worden afgesloten van gas, water en licht in de winterperiode? Maar Nuon, Essent en Vitens trekken zich blijkbaar niets aan van de landelijke regelgeving op dit gebied. De SP ziet overigens meer heil in preventie om afsluitingen te voorkomen. Bijvoorbeeld door tijdig en snel in te grijpen en passende maatregelen aan te bieden. Het is namelijk vaak meer dan het niet willen betalen. Er spelen over ’t algemeen meerdere problemen tegelijk in zo’n situatie, dat is algemeen bekend. Snel en respectvol ingrijpen door lokale overheden en/of nutsvoorzieningen is dan vaak voldoende om afsluiting te voorkomen, ook op langere termijn.”
Omdat afsluitingen in de winterperiode zich in de gehele provincie voordoen terwijl dit niet mag en Fryslân aandeelhouder is van diverse nutsbedrijven, wil de SP dat Gedeputeerde Staten de betrokken nutsbedrijven tot de orde te roepen. GS zeggen immers welzijnsbeleid en armoedebestrijding hoog in het vaandel te hebben staan. Daarnaast wil de Statenfractie dat Gedeputeerde Staten contact opnemen met de minister van jeugd en gezin dhr. Rouvoet (Christen Unie) opdat deze de wet handhaaft en de betrokken nutsbedrijven op hun verantwoordelijkheid wijst, gelet op de landelijke regelgeving betreffende afsluiten van gas, water en licht in de winterperiode.
Hieronder de schriftelijke vragen die de door de SP statenfractie aan het college van Gedeputeerde Staten zijn gesteld:

1. Heeft GS kennis genomen van het bericht in de Leeuwarder Courant van vrijdag 9 januari 2009 omtrent het buitensluiten van burgers van nutsvoorzieningen in het algemeen (door Nuon in het bijzonder)?
2. Is GS bekend met het feit dat voormalig minister van Economische Zaken dhr. Joop Wijn (CDA) n.a.v. een amendement van SP 2e kamerlid Ewout Irrgang energiebedrijven verboden heeft om tussen 1 oktober en 1 april stroom en gas af te sluiten ?
3. Is GS ook bekend met het feit dat minister Rouvoet (Jeugd en Gezin) datzelfde heeft verboden ten aanzien van afsluiten van gezinnen, betreffende gas, water en licht in gevallen dat kinderen de dupe kunnen zijn?
4. Kunnen GS verklaren hoe het dan toch mogelijk is dat afsluitingen tijdens de winterperiode in Fryslân toch nog voorkomen?
5. Bent u het met de SP eens dat dit niet meer voor mag komen gelet op de wet en regelgeving vanuit Den Haag op dit vlak?
6. Fryslân heeft door aandeelhouderschap zeggenschap bij Nuon en heeft daarnaast een welzijns- en zorgfunctie voor haar inwoners. GS hebben aangegeven welzijns- en armoedebeleid hoog in het vaandel te hebben staan, bent u in het licht daarvan bereid om Nuon en zonodig andere bedrijven zoals Essent en Vitens tot de orde te roepen als zij zich schuldig maken aan afsluitingen in de winterperiode? Zo ja, hoe snel gaat u daar mee bezig? Zo niet, waarom niet?
7. Bent u bereid om minister Rouvoet op de hoogte te brengen van de situatie en bij de minister op handhaving aan te dringen en de betrokken nutsbedrijven te manen hun verantwoordelijkheid in de praktijk te brengen? Zo nee, waarom niet?