Demonstratie tegen verkoop NUON

16 februari 2009

Demonstratie tegen verkoop NUON

• Een kleine honderd mensen hebben zich op zaterdag 14 februari verzameld bij het provinciehuis in Leeuwarden om te protesteren tegen de verkoop van de NUON-aandelen door de provincie na een oproep van de Statenfractie en de afdelingen van de SP in Fryslân. De demonstratie is onderdeel van een landelijke campagne van de SP tegen wat de partij “het verkwanselen van de nutsbedrijven”noemt.

De SP Fractievoorzitter opende de middag op het bordes van het tijdelijke provinciehuis met een kort maar fel betoog. Hij gaf onder andere aan dat verkoop van de Fryske aandelen Nuon in de ogen van de SP op meerdere vlakken niet getuigt van verstandig beleid van de Gedeputeerde Staten van Fryslân.

De aanwezigen waren het met dit standpunt roerend eens. Dit bleek uit de luide bijval die de spreker ontving. De leus “Ze zijn Nuts” was niet van de lucht. De korte termijnpolitiek en het niet trekken van lessen uit de kredietkrisis, waar “cashen” toch rampzalig is gebleken werd duidelijk afgekeurd. De vele spandoeken en borden onderstreepten dit nog eens extra.

Vervolgens trok het gezelschap op naar het Zaailand, waar 2e kamerlid Paulus Jansen, na een korte toespraak een NUON-aandeel overhandigde aan de oudste en de jongste NUON klant van het gezelschap. Jansen betoogde dat de energiegebruikers de rechtmatige aandeelhouders van het bedrijf. "Helaas denken de vertegenwoordigers van deze mensen, de provincie- en gemeentebestuurders, dat ze deze aandelen kunnen verbrassen aan in hun ogen “leuke” projecten. Door verkoop raken we de grip op Nuon helemaal kwijt en hebben we geen invloed meer op bijvoorbeeld de hoogte van de energierekening."

Jansen zette vervolgens de eerste handtekening tegen de verkoop, gevolgd door diverse SP vertegenwoordigers uit andere provincie’s. Daarna werden er door leden van de Friese SP afdelingen folders en soep uitgedeeld en handtekeningen opgehaald bij het winkelend publiek. Dat waren er vele.

De SP is tegen de verkoop van de publieke energiebedrijven en voert daarom actie met flyers, kaarten en radiospots.