Geef Nuon-aandelen terug aan Friese bevolking

12 februari 2009

Geef Nuon-aandelen terug aan Friese bevolking

De SP in Fryslân zal zaterdag 14 februari 2009 een campagne starten tegen de verkoop van energiebedrijf Nuon. SP-Tweede Kamerlid Paulus Jansen zal op het Zaailand in Leeuwarden Nuon-aandelen uitdelen aan het winkelend publiek. Jansen: “Het provinciebestuur wil de aandelen van Nuon verkwanselen. Maar deze aandelen zijn publiek bezit, van de burgers dus. Ik denk dat ze bij de Friezen zelf in betere handen zijn dan bij een provinciebestuur dat gaat voor het snelle geld en het korte termijnbelang.”

Volgens Jansen is energie een basisvoorziening die niet aan de vrije markt moet worden overgelaten. “Commerciële partijen denken aan winst voor de aandeelhouders en hechten minder waarde aan algemeen belang of duurzame energieproductie. Daarnaast wordt straks in buitenlandse hoofdkantoren besloten over de prijs van ons gas en licht. En die prijs zal hoog zijn. De miljarden die straks voor Nuon worden betaald, moeten immers wel worden terugverdiend via de energierekening van u en van mij.”

Om 13:30 uur start bij het provinciehuis in Leeuwarden een protestoptocht naar het Zaailand. Na de start van de campagne door Paulus Jansen zullen in het centrum van Leeuwarden de eerste handtekeningen tegen de verkoop van Nuon worden verzameld.

De actie van de SP is onderdeel van een grootschalige campagne tegen de verkoop van de publieke energiebedrijven Essent en Nuon. Door het uitdelen van ondermeer flyers, handtekeningenkaarten en radiospots worden mensen opgeroepen om mee te protesteren tegen de verkoop van de energiebedrijven.