SP: Adema verschuilt zich achter formaliteit

11 februari 2009

SP: Adema verschuilt zich achter formaliteit

Tijdens het vragenuurtje van de Statenvergadering op 11 februari 2009 stelde de SP enkele vragen over een op 17 januari jl. uitgezonden televisieoptreden van Gedeputeerde Adema op Omrop Fryslân, waarin de nog te bouwen afvaloven in Harlingen ter sprake kwam. Adema suggereerde dat er al een oven in Duitsland te vinden zou zijn die hetzelfde verbrandingsproces zoals de te bouwen afvaloven in Harlingen gebruikt. En dat met succes toepast. Op doorvragen van een andere gast waar die oven zich dan wel bevindt gaf Adema geen antwoord. Dit was aanleiding voor de SP om er vandaag vragen over te stellen.

De Statenfractie vroeg Adema vandaag om nu wel de locatie te noemen van de Duitse oven waar hij over sprak in het bewuste televisieprogramma. Ook wilde de fractie weten of de Gedeputeerde zijn uitspraak overeind hield dat er elders in Europa al ovens operatief zijn met het concept dat de REC in Harlingen wil gaan gebruiken. De Gedeputeerde antwoordde weliswaar dat de afzonderlijke technieken van de te bouwen REC her en der in Europa gebruikt worden in afzonderlijke ovens, maar gaf geen direct antwoord op deze vraag en alle andere vragen van de SP. Hij beriep zich op het feit dat de zaak bij de Raad van State ligt en hij daarom geen uitspraken kon doen of antwoorden kon geven. Fractievoorzitter Ad van de Kolk: “De Gedeputeerde verschuilt zich achter formaliteiten. Ik vraag me af waarom. Wat heeft het noemen van een locatie van een oven die hij zelf suggereerde te maken met de procedure bij de Raad van State? Het noemen ervan brengt hem toch alleen maar voordeel zou je zeggen. Hij weigerde doodeenvoudig welke vraag dan ook te beantwoorden. Dat is zijn goed recht natuurlijk maar het roept natuurlijk nog meer vraagtekens op. Bestaat de oven wel die hij noemde of riep hij maar wat? Waarom onthoudt hij de Provinciale Staten maar ook de raad van Harlingen van deze informatie? Waarom zo geheimzinnig? Nu weten we dat allemaal niet. Wat we wel weten is dat er blijkbaar informatie is die de Gedeputeerde niet naar buiten wil brengen. Dat is kwalijk. Vooral als het een omstreden en maatschappelijk gevoelig onderwerp als de REC in Harlingen betreft.”

Mondelinge vragen voor het vragenuurtje van PS op 11-02-09.

Aan: Gedeputeerde Adema
Betreffende: R.E.C. Harlingen

1. Op 17 januari jongsleden werd in een uitzending van Omrop Fryslân door de gedeputeerde gesteld dat de te bouwen afvaloven in Harlingen uniek is in verband met de combinatie lage pijp ( 44 meter), 1 oven,1 filterdoek en droge rookgasreiniging. De gedeputeerde stelde dat deze technieken al breeduit worden gebruikt in Europa, vooral in Duitsland en dat het concept/de oven van de nieuwe oven in Harlingen niet uniek is.
Vraag: Omdat u het antwoord schuldig moest blijven in die uitzending willen wij toch graag van de Gedeputeerde weten wat de locatie van deze door u bedoelde oven in Duitsland is. Kunt u ons deze locatie noemen?
2. Kunt u ons vertellen hoeveel vergelijkbare of andere afvalovens ovens er precies staan in Duitsland en/of Europa? En zo nee, waarom niet?
3. Bent u het eens met de stelling dat, zo er al 1 vergelijkbare innovatieve oven staat in Duitsland, het aantal conservatieve ovens gangbaarder is dan die met de door u geroemde nieuwe techniek?
4. Als de oven in Duitsland die u bedoelt in de uitzending van Omrop Fryslân( en dus ook de oven in Harlingen volgens u) dan zo vernieuwend en uniek is voor zover het lage emissiewaarden betreft, waarom is dit soort ovens dan niet veel gangbaarder en/of waarom wordt dit concept dan niet vaker toegepast?
5. M.a.w. duidt het geringe aantal ovens waar volgens u het concept wordt toegepast zoals in de R.E.C. in Harlingen en de oven die u bedoelt in Duitsland, er eigenlijk niet op dat men in Duitsland bewust van dit soort oven afziet?
6. Heeft u stappen ondernomen om, in het belang van de volksgezondheid, antwoorden te vinden op de vragen zoals hierboven gesteld? Zo nee, waarom niet?