Ruil oude asbestdaken om voor nieuwe zonnepanelen

7 maart 2009

Ruil oude asbestdaken om voor nieuwe zonnepanelen

De SP statenfractie heeft naar aanleiding het naar voren halen en versnellen
van projecten en investeringen schriftelijke vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten.
Volgens de fractie zijn er nog te veel asbestdaken te vinden op boerderijen en schuren en de SP wil dat deze worden vervangen door zonnepanelen of een andere duurzame vorm van energieopwekking of energiebesparing.

Uit een artikel uit de provinciale nieuwsbrief over Duurzame Landbouw uit juni 2006 komt naar voren dat het in dat jaar nog niet rendabel gevonden werd om een dergelijk project in Fryslân te starten. De SP is van mening dat de situatie sindsdien echter fors is gewijzigd. Bovendien werd er in 2006 gesproken over een hernieuwde toetsing naar de haalbaarheid van dit project door de provincie in 2009. Bij navraag van Van de Kolk tijdens de extra commissievergadering waar het vervangen van deze daken ook door de NOM werd genoemd in door GS zelf verstrekte stukken, bleek de gedeputeerde niet op de hoogte te zijn van enig onderzoek of de problematiek zelf. De SP is van mening dat getuige de hoge ambities van het College betreffende duurzaamheid, een project als dit dat voorziet in het bevorderen van duurzame energie, bescherming van de volksgezondheid en het bevorderen van de werkgelegenheid een dubbelslag kunnen worden gemaakt. Dit project past volgens de Statenfractie zeer goed binnen het kader van het naar voren halen van projecten en investeringen in duurzaamheid waar nu sprake van is vanwege de kredietcrisis.

Sp Fractie: “Al in 2004 werd dit probleem door de provincie zelf al aan de orde gesteld maar er is toen verder niets mee gedaan. Dat is een gemiste kans natuurlijk. Het naar voren halen van deze vorm van asbestsanering is een goede mogelijkheid om een duurzame oplossing voor dit probleem te realiseren. Wij zijn trouwens van mening dat dit niet alleen moet gelden voor boerenbedrijven, maar ook voor particulieren die nog onder een dergelijk asbestdak leven. De aanwezigheid van asbest vormt, zeker in geval van calamiteiten, een ernstige bedreiging voor de volksgezondheid, dat is nu toch wel algemeen bekend. Het college zou er trouwens goed aan doen haar licht op te steken bij andere provincies. Ze zullen dan constateren dat er nogal wat achterstand ingelopen kan worden door Fryslân op dit gebied.”

Hieronder de schriftelijke vragen die de SP statenfractie aan Gedeputeerde Staten heeft gesteld:

1. Zijn GS het met de SP eens dat de aanwezigheid van asbest, zeker in geval van calamiteiten, een bedreiging vormt voor de volksgezondheid?
2. Zijn GS op de hoogte van het artikel in de nieuwsbrief Duurzame Landbouw van juni 2006 op pagina 2, over uitruil van asbestdaken tegen energiedaken ?
3. Zijn GS op de hoogte van het besluit betreffende het onderwerp Actieprogramma Duurzame Landbouw 2005-2008 zoals besloten op de plenaire vergadering van PS op 01-11-2004 waarin uitruil van asbestdaken voor een vorm van duurzame energieopwekking met name wordt genoemd?
4. Wat is er ondertussen op dit gebied ondernomen en/of geconcretiseerd?
5. In het bij vraag 2 genoemde artikel is toegezegd dat de provincie de haalbaarheid drie jaar na 2006 nogmaals gaat toetsen. Wanneer in 2009 gaat dit onderzoek plaatsvinden?
6. Zijn GS het met de SP eens dat de situatie betreffende energie en de ambities van dit college ten opzichte van 2006 fors zijn veranderd?
7. Zijn GS in dat geval eveneens bereid te onderzoeken of door voortschrijdende technieken en ontwikkelingen ook in andere sectoren en/of andere situaties de uitruil van asbestdaken tegen zonnepanelen te realiseren is?
8. Zo ja, bent u bereid dan tevens de haalbaarheid voor particulieren te toetsen?
9. Zo nee, waarom niet?
10. Hoe is de situatie ten aanzien van dit soort projecten in andere Nederlandse provincies?
11. Zijn GS het met de SP eens dat een dergelijk project als de uitruil van asbestdaken tegen bijv. zonnepanelen zeer goed zou passen bij de ambities die GS hebben op het gebied van duurzaamheid? Zo nee, waarom niet?