Gedeputeerde Staten negeren feiten Vattenfall

20 april 2009

Gedeputeerde Staten negeren feiten Vattenfall

Afgelopen vrijdag werd er een persconferentie belegd door Gedeputeerde Staten van Fryslân betreffende de voorgenomen verkoop van Nuon aan het Zweedse bedrijf Vattenfall. Tijdens de persconferentie werd Gedeputeerde Sjoerd Galema (CDA) geconfronteerd met de kritische schriftelijke vragen die de SP onlangs stelde. Vragen waarin de SP stelt dat Vattenfall de smerigste energieproducent van Duitsland blijkt te zijn en belangrijke zaken ofwel verzwijgt tegenover de overheid of er over liegt.

De SP moest in de media vernemen dat Galema de informatie, die geleid heeft tot de vragen van de Statenfractie, afdoet met de bewering dat hij het waarheidsgehalte ervan in twijfel trekt. De informatie is echter verkregen van officiële bronnen zoals Greenpeace. Greenpeace bevestigt in documentaires van de Duitse Staatstelevisie informatie uit het zwartboek dat de milieubeweging recent over Vattenfall hebben samengesteld. Ook zijn, volgens de SP, schokkende feiten boven water gekomen over bijna kernrampen en het gewoon doordraaien van kerncentrales, die in eigendom zijn van Vattenfall, na ernstige incidenten. Dit wordt bevestigd door de Duitse Minister Gitta Trauernicht.

Een andere zaak is een bedenkelijke vorm van reclame die door Vattenfall wordt gehanteerd. Ook dit wordt bevestigd door aantoonbaar gerenommeerde bronnen. Het groene en duurzame imago dat Vattenfall naar voren schuift stuit ook op gefronste wenkbrauwen bij hoge autoriteiten binnen de Verenigde Naties. Vattenfall wordt ook door hen juist omschreven als contraproductief voor wat betreft hun bijdrage aan de oplossing van de klimaatproblematiek. Voorzitter van de SP Statenfractie Ad van de Kolk: “Met verbazing las ik in de krant dat Galema ons beticht van onwaarheden. Op onze beurt hebben wij een brief naar alle Statenleden gestuurd waarin we vooral aandacht vragen voor de informatie die geleverd is door de Duitse Staatstelevisie, zodat zij zelf kunnen oordelen wat waar is en wat niet. We hebben bij onze schriftelijke vragen aan GS zelfs de informatiebronnen vermeldt. De trein van de verkoop dendert blijkbaar gewoon door en men is blind en doof voor gefundeerde kritiek. Ik heb dan ook niet veel hoop dat men de informatie die we hebben verstrekt zelfs maar oppervlakkig zal onderzoeken. Het wordt blijkbaar genegeerd omdat het niet past in het verkoopplaatje. Galema zou misschien moeten bedenken dat hij niet is aangesteld als een directeur van Fryslân op jacht naar winst maar als Gedeputeerde. Iemand die verantwoordelijkheid draagt voor alle inwoners en hun gezondheid en niet alleen voor een gevulde kas. Fryslân is geen bedrijf, het is een samenleving en dient als zodanig benaderd te worden. Dan tellen risico’s anders, zeker als het potentieel gevaar voor de volksgezondheid betreft. Misschien zijn GS Tschernobyl vergeten, maar de SP is dat zeker niet.”

Brief verzonden op 18-04-09 door SP Fryslân aan alle Friese Statenleden:

N.a.v. berichtgeving in de Leeuwarder Courant van 17 april jl. en de uitspraak van Gedeputeerde Sjoerd Galema die suggereert dat de informatie die geleid heeft tot schriftelijke vragen van de SP onwaar zou zijn, stuur ik u hierbij een persbericht en de vragen die we hebben gesteld. U kunt dan zelf een afweging maken. Relevante info vind u onder anderen in het zwartboek van Greenpeace over Vattenfall dat u hier kunt inzien en/of downloaden:

Greenpeace staat niet bekend als zijnde leugenachtig en fundeert publicaties op gedegen onderzoek. Greenpeace is wel kritisch maar dat is niet hetzelfde als liegen dacht ik. Ook heeft Greenpeace geen belang of voorkeur bij de een of de ander; zij kijkt puur naar de gevolgen voor klimaat en milieu.

Met klem verzoek ik u om de twee video's te bekijken door op de links hieronder te klikken. De documentaires zijn gemaakt door de officiële Duitse televisie, die eveneens niet bekend staan als leugenachtig, integendeel: het zijn gerenommeerde omroepen. In de eerste video voert o.a. de Duitse Minister Gitta Trauernicht het woord en wordt een blik in de keuken van Vattenfall gegeven en bericht over enkele bijna rampen in kerncentrales van Vattenfall: youtube.

In deze video worden er o.a. vraagtekens gezet bij de mediacampagne van Vattenfall, omdat deze de grens van het betamelijke overschrijdt volgens deskundigen. Ook zult u zien dat het zwartboek van Greenpeace (uit 2008) wel degelijk serieus onderbouwde kritiek uit, die in Duitsland wel serieus wordt genomen, ook door de Verenigde Naties.

Als u onder het persbericht en/of de vragen kijkt vindt u nog meer informatie. Als u die informatie bekijkt zult u zeer wel zelf in staat zijn om te beoordelen waar de waarheid ophoudt en de leugen begint.

Met een vriendelijke groet,

Ad van de Kolk