SP: GS Fryslân zijn ziende blind

28 mei 2009

SP: GS Fryslân zijn ziende blind

Gedeputeerde Staten van Fryslân zijn van zins hun aandelen Nuon te verkopen aan het Zweedse Vattenfall. De SP is principieel tegen wat zij noemt de uitverkoop van de energiebedrijven. Met Vattenfall is echter nog iets meer aan de hand.
Getuige geverifieerde informatie waar de partij over beschikt blijkt dat het bedrijf zich mooier voordoet dan het in werkelijkheid is. Vattenfall houdt niet alleen cruciale informatie achter voor de overheid maar geeft ook bewust verkeerde info. GS Fryslân hebben vragen van de SP over deze kwestie niet beantwoordt.

SP Fractie noemt de weigerachtige houding van GS onbegrijpelijk en verwijt het provinciale bestuur ontkenning van realiteiten. Gezien de manier waarop Vattenfall misleidende informatie heeft verstrekt over ernstige ongevallen met kerncentrales die in hun bezit zijn, zou dit reden genoeg moeten zijn om direct contact te zoeken met de Oosterburen maar het tegendeel is het geval. Gedeputeerde Staten is in de vragen die de SP hierover heeft gesteld voldoende op de hoogte gebracht over de houding van Vattenfall. SP Fractie : “Toen de termijn dat vragen moeten worden beantwoordt verstreek en wij informeerden wat daar de reden van was kregen wij te horen dat men de vragen door had gestuurd naar Vattenfall en Nuon om ze eerst aan hen voor te leggen ter beantwoording. Hoe is het mogelijk dat men dit soort vragen over de integriteit van een aanstaande koper door de belanghebbende zelf laat beantwoorden? Op onze vraag of ook de Duitse overheid gevraagd is naar verificatie van de beweringen van de SP werd ontkennend geantwoord. Het antwoord van Vattenfall was voldoende voor GS zei de woordvoerder. Wij hebben zelf natuurlijk wel contact gezocht met het Duitse ministerie en een officieel antwoord gekregen dat boekdelen spreekt. Behalve dat daarin wordt bevestigd dat Vattenfall gelogen heeft over de ongelukken in hun kerncentrales laat het ministerie volgens ons doorschemeren dat ze vanwege de Duitse wet in dit geval niets konden doen omdat het een eerste vergrijp is, maar dat de Duitse overheid wel degelijk maatregelen had genomen als men daartoe bevoegd was geweest. Het antwoord dat we op de vragen hebben kregen is volstrekt onvoldoende. Er wordt niet ingegaan op voor de hand liggende vragen gezien de ernst van de situatie.28 van de 33 vragen zijn niet beantwoord met als reden dat GS stellen dat “de vragen erg technisch en inhoudelijk zijn” en daarom niet worden beantwoordt. In plaats daarvan laat men ze beantwoorden door de aangeklaagde partij Vattenfall. Dit betekent volgens ons dat een Statenlid alleen maar domme vragen mag stellen of dat GS niet de deskundigheid bezitten om dit soort vragen te beantwoorden. Door dit antwoord op onze vragen begint mijn fractie begint nu erg te twijfelen aan deze deskundigheid van een GS dat op deze manier met zo’n belangrijke kwestie om gaat. Als een fractie vragen stelt verwacht ze serieus en objectief antwoord te krijgen van GS en niet van een belanghebbende partij. Men had tenminste contact moeten zoeken met een collega overheid. Naar onze mening wordt deze deal als een bedrijfsmatig proces gezien en niet benaderd als een overheid maar als een directie van een concern. Dat is zorgelijk. Ondanks dat de SP keer op keer geverifieerde informatie aandraagt, worden feiten domweg ontkend.
We kunnen alleen maar concluderen dat GS ziende blind zijn”.