De blauwe ogen van Vattenfall

9 juni 2009

De blauwe ogen van Vattenfall

In de gezamenlijke commissie Boarger en Mienskip / Lân, Loft en Wetter, stond op 3 juni jl. de verkoop van de Fryske NUON-aandelen aan Vattenfall op de agenda. Voorafgaand aan deze commissievergadering vertoonde de SP-fractie een film over bijna-rampen in drie kerncentrales van Vattenfall, waarbij Vattenfall de autoriteiten heeft voorgelogen, aan een grote groep collega-Statenleden.

In zijn betoog in de commissievergadering sprak SP fractievoorzitter Ad van de Kolk uiteraard als eerste over het belang van het in handen blijven van de overheid van nutsbedrijven. Vervolgens wees hij de commissie nogmaals op de onbetrouwbaarheid van Vattenfall en daagde hij gedeputeerde Galema uit alsnog de schriftelijk vragen te beantwoorden waar de SP nog steeds geen antwoord op had gekregen. Maar Galema had "geen detective willen spelen." terwijl hij toch gewoon contact op had kunnen nemen met de betreffende Duitse deelstaatminister.
Statenlid Retze van der Honing van GrienLinks maakte daarop de opmerking “dat er bij de aanvraag van een uitkering meer onderzoek wordt gedaan, dan blijkbaar voor deze transactie nodig is”.
Galema vond de feiten die de SP op tafel had gelegd echter niet van belang. Hij gelooft Vattenfall op hun mooie blauwe ogen. De gedeputeerde zei geen reden te hebben om aan de prachtige, duurzame ambitie van Vattenfall te twijfelen.
De SP-fractie heeft deze redenen echter duidelijk aangegeven: Vattenfall is zeer vervuilend. Vattenfall doet op grote schaal aan bruinkoolwinning, waarbij complete dorpen zijn weggevaagd of zullen nog worden weggevaagd. Vattenfall heeft de Duitse regering niet of onjuist geïnformeerd bij ongelukken in de kerncentrales van Krümmel en Brünsbuttel. Vattenfall zegt CO2 te willen afvangen en opslaan, terwijl het nog helemaal niet zeker is of die opslag rendabel gedaan kan worden, omdat het nog zeer experimenteel is.
Dit werd echter allemaal van geen belang geacht. Het geld is blijkbaar belangrijker dan maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Op 10 juni a.s. zal in de Provinciale Statenvergadering een definitief besluit worden genomen over dit onderwerp.